Alibaba heeft een sterk kwartaal achter de rug. Het Chinese e-commercebedrijf boekte een forse omzetstijging en kon zelfs zijn winst verdubbelen.

Het bedrijf, dat weleens de Chinese Amazon genoemd wordt, zag de omzet in het voorbije kwartaal met 56% stijgen tot 50,2 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee overtreft Alibaba de verwachtingen van financiële analisten, die op een kleine 200 miljoen euro minder gerekend hadden. Bovendien verdubbelde het bedrijf ook de winst tot meer dan 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). 

De grootste drijver achter deze groei is de online verkoop, die met 58% steeg. De online marktplaatsen van Alibaba deden het met name erg goed in China, waar meer shoppers meer online uitgaven. Het gros van de groepsomzet (43 miljard yuan) haalt Alibaba nog steeds uit deze e-commerce activiteiten, maar naar het voorbeeld van Amazon is het bedrijf zijn diensten al even aan het verbreden. 

Zo biedt Alibaba al even clouddiensten aan, waarvan de omzet in het voorbije kwartaal met 96% steeg tot 2,4 miljard yuan (306 miljoen euro) en het krantenbestand over het miljoen is gegaan. Ook de inkomsten uit ‘digital media and entertainment’ groeiden 30% tot 4,081 miljard yuan (520 miljoen euro).

Verder werkt het techbedrijf onder de noemer ‘New Retail’ ook aan formules die online en offline retail integreren. Een eerste resultaat hiervan is Hema, de Chinese multichannel supermarkt waar je smartphone onontbeerlijk is, die ook snel aan huis levert. 

Hoewel Alibaba een overwegend Chinese speler is, steekt het bedrijf steeds meer de grenzen over. De inkomsten uit internationale verkopen stegen het voorbije kwartaal met 136% tot 2,6 miljard yuan (340 miljoen euro).

Alibaba werpt zich in Europa en Amerika steeds vaker op als ideale toegangspoort tot de Chinese markt, waar de vraag naar Westerse kwaliteitsproducten erg groot is. Zo verkochten onder andere Albert Heijn en Aldi al producten aan Chinese consumenten via Tmall, een online platform van Alibaba.