Qicheng Venture Capital, een investeringsfonds dat nauwe banden heeft met JD.com, heeft een grote strategische investering gedaan in Qiandama. Deze keten is gespecialiseerd in verse voeding en telt ruim 260 fysieke winkels. De transactie vertoont veel gelijkenissen met de overname van Whole Foods Market door Amazon.

JD.com, de aartsrivaal van Alibaba, is in China de grootste online retailer. De groep is geboren uit de offlinehandel, maar is sinds 2004 een ‘pure player’. De laatste jaren kende de groep een grote groei met onder andere de creatie van een marktplaats, een logistieke groep, een financiële tak en een wereldwijde cross-border activiteit. Vorig jaar kocht JD.com Yihaodian, de Chinese onlinesupermarkt van Walmart. In ruil kreeg de Amerikaanse groep 5% van de aandelen van het Chinese bedrijf, dat op de Nasdaq beursgenoteerd is.

Over de grootte van de strategische investering door Qicheng Venture Capital is nog maar zeer weinig geweten. Ook over de plannen van JD.com tast men nog in het duister. Maar volgens de nieuwssite China Money Network zou JD.com zijn logistieke ketens in de verse voeding willen inzetten om de groei van Qiandama te versnellen. De investering zou eveneens dienen om een naadloze offline en online shopping-ervaring aan te bieden.

JD.com investeerde ook in andere ‘brick and mortar’ winkelketens, onder andere van baby-artikelen en FMCG in rurale streken. In samenwerking met Walmart richtte de e-tailer ook onlangs de fysieke winkelketen JD Home op, waar hoofdzakelijk consumentenelektronica wordt verkocht.

Nu investeert de groep dus ook, al is het onrechtstreeks, in Qiandama, een snelgroeiende keten van verse producten zoals groente, fruit, vlees, vis en bereide maaltijden. Voor JD.com betekent dat de mogelijkheid om fysiek aanwezig te zijn in een aantal Chinese steden. Dat biedt twee grote voordelen. De e-tailer kan ook in de verse voeding omnichannel gaan; en hij beschikt nu over de basis van een netwerk om de e-commerce leveringen van verse voeding in de steden te versnellen. De wisselwerking tussen de online en offline-activiteiten maakt het ook mogelijk om grote regionale distributiecentra uit te bouwen.

Gelijkenis met Amazon

De deal doet dan ook denken aan de recente overname van de biosupermarkten van Whole Foods door Amazon. De Amerikaanse gigant legt 13,7 miljard voor deze keten van circa 460 voedingwinkels. Dat deze gespecialiseerd zijn in biovoeding is maar bijzaak. Wat wel belangrijk is, is dat zij zich in de meer begoede steden van de VS bevinden en over een koelkamer beschikken. Hierdoor krijgt Amazon gekoelde ruimtes op minder dan 15 kilometer van 80% van de Amerikaanse bevolking, hebben Amerikaanse analisten uitgerekend. Meer nog: vermoedelijk woont 95% van hun Prime-leden binnen die straal van 15 kilometer.

Amazon krijgt met andere woorden toegang tot een netwerk van ophaal- en distributiepunten in de onmiddellijke nabijheid van zijn kernklanten. Hierdoor kan de groep van Jeff Bezos zijn boodschappendienst AmazonFresh, die nu met moeite in 20 Amerikaans steden is uitgerold, eindelijk een ferme boost geven.