Het pakjesverkeer vanuit China naar België explodeert. Dit jaar kwamen er al 5,8 miljoen pakjes aan in Biérset, de luchthaven nabij Luik. Vorig jaar waren dat er nog maar 385.000. De forse toename is mee te danken aan het feit dat China dankzij zijn bijzondere status de wereld rond spotgoedkoop kan leveren.

De cijfers stonden dit weekend in de krant De Tijd: in één jaar tijd nam het aantal pakjes vanuit China naar de luchthaven van Biérset meer dan tien keer toe tot bijna 6 miljoen. Terwijl de Belgische consument nu nog vooral binnen Europa blijft als hij online shopt, komt daar duidelijk verandering in. Voor Zaventem zijn er geen precieze cijfers: daar kunnen ze alleen meegeven dat er een half miljoen pakjes vanuit China gecontroleerd werden, aldus de krant. Dat is een fractie van het werkelijke aantal, al blijft het gissen hoeveel dat dan precies is.

Een verklaring voor dat succes is niet ver te zoeken: de prijzen op de Belgische site van AliExpress zijn (zeer) laag, maar ook de verzendtarieven zijn dat. Een fototoestel laten opsturen? Nul euro verzendkosten. Een paar winterschoenen aan je deur laten leveren? Idem. Maar hoe kan dat, als de producten uit China moeten komen, en niet uit een distributiecentrum vlakbij? De verklaring schuilt in een een verdrag uit 1874 dat bedoeld was om het internationale postverkeer te vereenvoudigen. Volgens dat verdrag verzorgen landen de ‘last mile’ van de pakjes van minder van 2 kilogram bijna gratis voor elkaar. Als AliExpress producten verstuurt naar een distributiecentrum nabij Luik verzorgt bpost die ‘last mile’. Sinds 1969 is er een bijsturing en werden er vergoedingen afgesproken, maar dankzij zijn status als ‘ontwikkelingsland’ kon China genieten van een gunsttarief, meldt de krant. Ook in China zelf geniet AliExpress van zeer gunstige tarieven, dankzij staatsbedrijf China Post. Onder meer door die regeling richt de Belgische consument zich steeds meer naar Chinese webwinkels.

Net als Bol.com is AliExpress een platform waarop bedrijven hun producten rechtstreeks aan consumenten verkopen. Moederbedrijf Alibaba Group is in China absolute marktleder voor online verkoop in thuisland China. Door de nauwe band met China Post maken buitenlandse e-commercespelers amper of geen kans op de Chinese markt. Het grote verschil tussen AliExpress en de meeste Europese e-commercespelers is de levertermijn: die schommelt bij het Chinese bedrijf tussen 17 en 29 dagen. De meeste spelers bij ons zetten net in op een zeer snelle levering. Maar van een lange wachttijd blijken veel consumenten dus niet erg wakker te liggen, afgaand op het succes van AliExpress. Toch bestelt de Belg vandaag nog voornamelijk bij Nederlandse (30%) en Franse webshops (25%). Of dat zo blijft, is maar de vraag. AliExpress heeft zijn opmars alvast stevig ingezet.