Meer en meer consumenten zijn zich bewust van de impact van e-commerce en zijn bereid om er iets aan te doen. Zo willen ze langer wachten als de levering ecologischer kan. Dat is een van de vaststellingen uit het jaarlijkse e-commerce rapport van Comeos, de federatie van handel en diensten. 

Het aantal Belgen dat online koopt, blijft maar stijgen. 79% van de Belgen die actief zijn op internet, hebben het afgelopen jaar online gekocht. Dat is een stijging van 4% ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarbij zijn het vooral de millennials die de grootste online shoppers zijn. 1 op de 8 geeft aan wekelijks online te kopen, terwijl 36% dan weer maandelijks online koopt. 

Bestellen doen de Belgen steeds meer buiten de traditionele kantooruren. Meer dan de helft (52% om precies te zijn) van de online bestellingen gebeurt na 18u ’s avonds.

Maar waarom kopen mensen steeds vaker online? Eerst en vooral omdat ze er tijd mee uitsparen, maar ook voor het gemak aangezien de producten rechtstreeks aan huis geleverd worden. Van de consumenten die online shoppen, laat maar liefst 63% de producten aan huis leveren. Producten ophalen in een afhaalpunten (8%) of in de winkel (8%) blijft daarentegen nog vrij beperkt.

Bancontact/Mister Cash is top

Betalen doen we in 1 op de 3 gevallen met Bancontact/Mister Cash. De bankkaart is dit jaar even populair als de traditionele creditcard.

Spectaculaire groei voor food & drinks

Zes Belgen op tien hebben kleren of schoenen gekocht het afgelopen jaar, daarmee is fashion nog altijd de meest populaire categorie in de online aankopen. De top 3 wordt afgesloten door reizen en ontspanning.

Opvallend ook voeding zit spectaculair in de lift met een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar. Een consument op acht bestelde voeding via het internet.

1 Belg op 2 doet het mobiel

Dat we met zijn allen steeds vaker online kopen, staat buiten kijf. Maar wat zijn nu de populairste toestellen om online te shoppen? De traditionele computer of laptop blijft bij uitstek het belangrijkste device (77%), hoewel ook mobiel steeds meer zijn opwachting maakt. Tablet en smartphone waren het afgelopen jaar goed voor 58% van de bestellingen. Vertrouwen in mobiele bestellingen is volgens Comeos dus geen issue meer. 

Ook via social media

Dit jaar is ook S-commerce volop in groei. Een kwart van de surfers zegt dat ze een artikel of dienst online gekocht hebben op basis van een advertentie die ze hebben zien voorbijkomen in hun sociale media, Instagram, Facebook, Snapchat enzovoort.

55% wil wachten op bestelling ten voordele van het milieu

Het aantal teruggestuurde artikelen is met 6% gedaald in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan de helft of 55% van de consumenten zijn bereid te wachten op hun bestelling als het transport ecologischer kan of als het samen met het pakje van de buren kan geleverd worden. Prijs blijft wel steeds een cruciale factor. 63% zegt dat ze een korting verkiezen boven een snelle levering van hun pakket.