Op initiatief van Toyota en gasproducent Air Liquide is in Zaventem het eerste publieke waterstoftankstation geopend. Dagelijks kunnen zo’n 30 tot 40 consumenten hun waterstofauto weer voltanken. Voorlopig is dit het enige publieke waterstofstation, al hoopt Vlaams minister Turtelboom dat aantal tegen 2020 stevig op te krikken.

Zo’n jaar geleden lanceerde de Japanse autofabrikant Toyota het Mirai-model, een auto die op waterstof rijdt. Wereldwijd werden er 600 wagens van het model verkocht en vanaf 2016 is de Toyota-auto zonder uitstoot ook op de Belgische markt verkrijgbaar. Dit voor de schappelijke prijs van 79 900 euro. Vrijdag 22 april werd dan ook het bijbehorende tankstation geopend nabij de Toyota-basis in Zaventem op de Leuvensesteenweg.

Toyota is echter niet de enige met zijn Mirai-model, ook Mercedes en Hyundai hebben wagens die op waterstof rijden. Daarnaast is er busbouwer Van Hool, die vijf bussen bouwde op waterstof en een eigen tankstation in het bezit heeft. En ook retailer Colruyt draagt zijn ecologische steentje bij: de supermarktketen gebruikt de natuurlijke brandstof onder meer voor zijn vorkliften en was tot de opening van het waterstofstation van Toyota dé uitvalsbasis voor chauffeurs met een auto op waterstof. Op termijn hoopt Colruyt waterstof ook in haar DATS-24tankstations aan te bieden. (Lees ook: Colruyt investeert miljoenen in waterstof als groene-energiedrager.)

Prognose

Vandaag rijden in Vlaanderen 2000 wagens met een nuluitstoot van broeikasgassen,” zegt Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom in Trends, “ons doel is 60.500 in 2020.” Daarnaast belooft de minister tegen 2020 twintig waterstoftankstations: “Een binnen elke straal van 25 kilometer.” Een prognose van geïnteresseerde investeerders, stelt Trends, want de overheid zou het netwerk niet subsidiëren. Zelf wil Toyota tegen 2050 enkel nog wagens produceren die geen broeikassen meer uitstoten en inzetten op waterstof- en hybrideauto’s.

Momenteel telt Air Liquide wereldwijd 75 waterstoftankstations en wordt waterstof al gebruikt als energiebron voor onder meer hittebehandelingen in de gasindustrie en bij halfgeleiders. Ondanks de jaarlijkse omzet van 2 miljard euro, is het produceren van waterstof momenteel nog een verlieslatende activiteit.