Digital

De toekomst van de retail ligt niet in Silicon Valley of Europa, maar wel in Azië en meer bepaald China, zegt Chinakenner Pascal Coppens. “De Chinese consument is het toonbeeld van hoe de consument er in de toekomst zal uit zien.”

Niet Amazon, maar Alibaba is de allergrootste schrik van retailers en e-commercebedrijven. Terecht, vindt Jonathan Holslag. “De retailers bij ons moeten wakker worden. Ze worden compleet in de vernieling gespeeld.”

“Het is hoog tijd dat retailers hun relatie met de consument herzien. Alles on demand en onmiddellijk krijgen, is niet houdbaar”, zegt Ellen Petry Leanse.

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

In België blijven de laptop en de PC domineren bij e-commerce bestellingen. De smartphone wordt wel steeds vaker ‘on the go’ gebruikt, meestal voor kleinere uitgaven. Ondanks het relatief kleine aandeel in de aankopen, kunnen retailers het zich niet permitteren om het mobiele toestelletje te negeren. Het speelt een te grote rol in het zogenaamde ROPO-verhaal (online en offline zoeken en kopen).

Tijdens het eerste semester van dit jaar werden 44,2 miljoen online aankopen gedaan. Dat zijn er 5% meer dan tijdens de eerste zes maanden van 2017. Het totale bedrag van die aankopen bedroeg 5,29 miljard euro, een stijging met 8%. “Aangezien het vierde kwartaal het drukste is, kan men met zekerheid stellen dat de totale omzet dit jaar ruim boven de 10 miljard zal liggen”, zegt Inge Zeeuws, Director Brand and Customer Experience bij GfK.

Digitale technologieën veranderen de manier waarop consumenten en bedrijven met elkaar interageren. Dat zorgt voor de nodige uitdagingen. Toch is het volgens IBM cruciaal dat bedrijven zich digitaal heruitvinden, want enkel door klanten een gepersonaliseerde service aan te bieden op basis van data, kan een bedrijf de concurrentie een stap voor blijven. Dat blijkt uit hun recente studie “Realizing the future today: Digital Reinvention in consumer products”.

Pagina's

Abonneren op Digital