Digital

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

Spott, de app waarmee je producten kan kopen die je ziet op tv of in video's, is uitgeroepen tot New Brand of The Year. Het is de eerste keer dat een louter digitaal merk de Award wint. Andere kandidaten waren Foodbag, POM, Saroléa en Simone a Soif.

Boukje Taphoorn wordt vanaf 1 maart marketingdirecteur bij Bol.com. Daarmee is de directie van Bol.com terug compleet, nadat Margaret Versteden directeur winkels (COO) werd bij de internetwinkel.

Steeds meer Belgische e-shoppers gebruiken hun smartphone om bestellingen te plaatsen. Een andere trend is dat zij steeds kieskeuriger zijn voor de leveringstijden: ze willen het tijdstip van levering tot op het uur nauwkeurig kunnen bepalen. Maar een ‘same day delivery” vinden ze niet nodig.

Coolblue heeft vandaag een pakjesmachine in gebruik genomen die het mogelijk maakt om compacter te verpakken. Volgens de online retailer kan tot 90% minder opvulmateriaal bespaard worden en wordt minder lucht vervoerd.

Ocado heeft een robot ontworpen die producten aan het ‘pick and pack’-station autonoom in de leveringskratten kan plaatsen. De Britse onlinesupermarkt wil zo het picken van de producten met minder mensen kunnen uitvoeren. Deze uitvinding kan – eens ze op punt staat – een kantelpunt betekenen voor de logistiek van de e-commerce.

De Belgen spenderen steeds meer tijd online. Maar het zijn vooral de buitenlandse webshops die van die evolutie profiteren, blijkt uit de Twinkle100, de eerste Belgische editie van het klassement dat de populairste webshops bijhoudt. Amazon neemt de leiding.

Ocado gaat technologie leveren aan de Franse supermarktengroep Casino. De Britse onlinesupermarkt gaat voor de e-commerceactiviteiten van Monoprix een geautomatiseerd distributiecentrum bouwen en het zogenaamde Ocado Smart Platform tevens inzetten voor de uitbouw van de website, alsook voor de routeplanning voor de last mile. Ocado zet zo een stap verder in zijn transformatie van een online supermarkt naar een leverancier van geavanceerde technologie.

Pagina's

Abonneren op Digital