Digital

De toekomst van de retail ligt niet in Silicon Valley of Europa, maar wel in Azië en meer bepaald China, zegt Chinakenner Pascal Coppens. “De Chinese consument is het toonbeeld van hoe de consument er in de toekomst zal uit zien.”

Niet Amazon, maar Alibaba is de allergrootste schrik van retailers en e-commercebedrijven. Terecht, vindt Jonathan Holslag. “De retailers bij ons moeten wakker worden. Ze worden compleet in de vernieling gespeeld.”

“Het is hoog tijd dat retailers hun relatie met de consument herzien. Alles on demand en onmiddellijk krijgen, is niet houdbaar”, zegt Ellen Petry Leanse.

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

Jan Vereecke wordt de nieuwe voorzitter van BeCommerce. Hij zal vanaf januari 2019 Patricia Ceysens vervangen die de functie sinds 2012 op zich neemt.

Niemand in de retail kan vandaag nog om e-commerce heen. Maar hoe houdbaar is de elektronische handel ecologisch en economisch? “50 à 75 procent van de distributiekost ligt vandaag bij de ‘last mile’”, zegt Joris Beckers, onderzoeker aan de UAntwerpen. “Niet verbazend dat bedrijven hard op zoek zijn naar oplossingen daarvoor. De toekomst ligt volgens mij in microhubs in de stad.”

De BeCommerce Market Monitor rapporteert voor het derde kwartaal een stijging van de online uitgaven van 6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei was vooral aan de producten te danken, want de uitgaven voor de diensten stijgen nog amper. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2018 spendeerden de Belgische verbruikers in totaal 7,89 miljard euro online (+7%). De stijging van de omzet is meer uitgesproken in Vlaanderen dan in Wallonië.

Pagina's

Abonneren op Digital