Digital

De toekomst van de retail ligt niet in Silicon Valley of Europa, maar wel in Azië en meer bepaald China, zegt Chinakenner Pascal Coppens. “De Chinese consument is het toonbeeld van hoe de consument er in de toekomst zal uit zien.”

Niet Amazon, maar Alibaba is de allergrootste schrik van retailers en e-commercebedrijven. Terecht, vindt Jonathan Holslag. “De retailers bij ons moeten wakker worden. Ze worden compleet in de vernieling gespeeld.”

“Het is hoog tijd dat retailers hun relatie met de consument herzien. Alles on demand en onmiddellijk krijgen, is niet houdbaar”, zegt Ellen Petry Leanse.

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

Ahold Delhaize Amerika heeft het nieuwe bedrijf Peapod Digital Labs opgericht, een laboratorium dat zich focust op innovatie, technologie en ervaring op het vlak van digitalisering en e-commerce. Het doel? Tegemoetkomen aan de wisselende verwachtingen en behoeften van consumenten rond online shopping. Aan het hoofd van het lab vinden we JJ Fleeman, de voorzitter en 'Chief e-Commerce Officer' van Peapod Digital Labs.

Kazidomi, een Brusselse webshop voor gezondheidsproducten zoals voeding, cosmetica en huishoudproducten, heeft zopas 450.000 euro opgehaald bij vier Belgische ‘business angels’. Met het geld wil de start-up het aanbod uitbreiden, investeren in mensen en IT, en de Nederlandstalige markt aanboren.

Zalando heeft in het eerste kwartaal zijn omzet met 22% kunnen verhogen tot 1,2 miljard euro. De drang om het marktaandeel blijvend te vergroten ging echter ten koste van de winstgevendheid. Terwijl de fashion webwinkel vorig jaar met 5 miljoen winst afsloot in het eerste kwartaal, wordt er nu opnieuw 15 miljoen euro verlies geleden.

Pagina's

Abonneren op Digital