Digital

Niet Amazon, maar Alibaba is de allergrootste schrik van retailers en e-commercebedrijven. Terecht, vindt Jonathan Holslag. “De retailers bij ons moeten wakker worden. Ze worden compleet in de vernieling gespeeld.”

“Het is hoog tijd dat retailers hun relatie met de consument herzien. Alles on demand en onmiddellijk krijgen, is niet houdbaar”, zegt Ellen Petry Leanse.

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

Zalando breidt de bestaande samenwerking met lokale ‘bakstenen’ schoenenwinkels uit naar de textielsector. Kleine, lokale kledingwinkels krijgen nu de mogelijkheid om hun producten via de webshop te verkopen. Dat gebeurt dankzij een speciale software van gaxsys, waardoor retailers hun waar vanuit hun winkel naar klanten van Zalando kunnen verzenden. Die mogelijkheid blijft echter voorlopig beperkt tot Duitsland.

Een aantal Chinese investeerders gaan maar liefst 2,5 miljard dollar in de logistieke tak van JD.com pompen. De Chinese e-tailer had pas een maand geleden laten weten dat hij geld wilde ophalen voor de verdere uitbouw van JD Logistics.

Unilever hield gisteren zijn jaarlijkse marketingcongres in Londen. Volgens de Financial Times, die de speech van de marketingdirecteur van Unilever kon inkijken, dreigt het bedrijf ermee om zijn online advertenties bij Google en Facebook te stoppen als ze niet snel iets doen aan fake news en haatdragende boodschappen.

Picnic dekt nu ook grote delen van Amsterdam af. De Nederlandse online supermarkt groeit snel. Maar ook andere boodschappendiensten worden steeds populairder in Nederland. In die mate zelfs dat de online omzet van de productcategorie Food/Nearfood het hardst groeide in het vierde kwartaal van 2017, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Pagina's

Abonneren op Digital