Digital

De toekomst van de retail ligt niet in Silicon Valley of Europa, maar wel in Azië en meer bepaald China, zegt Chinakenner Pascal Coppens. “De Chinese consument is het toonbeeld van hoe de consument er in de toekomst zal uit zien.”

Niet Amazon, maar Alibaba is de allergrootste schrik van retailers en e-commercebedrijven. Terecht, vindt Jonathan Holslag. “De retailers bij ons moeten wakker worden. Ze worden compleet in de vernieling gespeeld.”

“Het is hoog tijd dat retailers hun relatie met de consument herzien. Alles on demand en onmiddellijk krijgen, is niet houdbaar”, zegt Ellen Petry Leanse.

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

Apple, Microsoft, Coca Cola, Johnson & Johnson, Xerox, Kimberly-Clark, Audi: het lijstje bedrijven dat gebruik maakt van de salessoftware van de Belgische start-up Showpad is indrukwekkend. En de oprichters blijven niet bij de pakken zitten. “We stoppen al ons geld in verdere groei”, aldus Louis Jonckheere, die op 5 oktober een lezing geeft op The More Than Digital Day.

vente-privee.com neemt zijn Spaanse concurrent Privalia over. Hiermee versterkt de Franse flash-salespionier zijn positie in Europa. Daarnaast neemt vente-privee.com ook een meerderheidsbelang in het Zwitserse eboutic.ch.

De helft van de webwinkels in ons land kampt met beveiligingsproblemen. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop bij 100 van de meest bezochte webshops in België.

Coolblue breidt haar bezorgdienst CoolblueFietst vanaf vandaag uit naar Gent. Daardoor kunnen klanten in Lokeren, Gent en Lochristi nu pakjes aan huis laten leveren per fiets. Het e-commebedrijf wil haar bezorgservice trouwens geleidelijk aan uitrollen naar andere grote Belgische steden.

In Nederland kunnen klanten van Coolblue sinds gisteren kiezen wanneer hun witgoedbestelling wordt geleverd. Het e-commercebedrijf laat hen - tegen betaling - zelf een tijdvak kiezen. Vanaf half april wil het ook zijn Belgische klanten die optie aanbieden.

De online supermarkt Picnic stapt mogelijk af van zijn gratis bezorgingsmodel. Wanneer het bedrijf in Wassenaar, nabij Den Haag, binnen enkele weken start, zullen de klanten moeten betalen voor de levering van hun boodschappen. Het zou wel over een test gaan.

Pagina's

Abonneren op Digital