Zit de Belgische DHZ-markt tegen haar grenzen aan?

Gondola Homing Experience

Marc Hoogenberg, PwC Strategy&, specialist in DIY Retail Europa.

Op de sessie van The Retail Society van 25 februari had de presentatie van Marc Hoogenberg veel succes. Ook al bracht de directeur van PwC Strategy& niet echt goed nieuws. De specialist in de DIY Retail in Europa ziet grote uitdagingen in de doe-het-zelfsector, maar ontwaart ook mogelijkheden. Een stevige babbel drong zich op.

 

De omzet in de Doe-het-Zelf branche staat, na Nederland, nu ook onder druk in België. Tegelijkertijd blijft er winkeloppervlakte bij komen wat de omzet/m² en dus de rendabiliteit onder druk zet. Zit er volgens u nog “rek” op het aantal DHZ-vestigingen en oppervlakte?

Niet veel meer vrees ik. Alhoewel de situatie niet zo erg is dan in Nederland, zit ook België toch dicht tegen de grens aan. De groei van de online-verkoop maakt de situatie er bovendien niet beter op. Ik verwacht dat de verkoop in de brick-and-mortar winkels ook nog stevig zal dalen. Mensen komen kijken maar vergelijken vervolgens met het aanbod online dat ze afspeuren om zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen. Dat gebeurt vooral bij dure apparaten, maar tegenwoordig zijn er ook heel wat webshops die verf verkopen bijoorbeeld.

In het Verenigd Koninkrijk worden winkels in de DIY en de tuinbranche gesloten. De grote ketens nemen hierin het voortouw. Ziet u dat ook in de Benelux gebeuren?

Op korte termijn zie ik dat nog niet zo’n vaart lopen maar er zal wel op een andere manier gewerkt moeten worden. Het is tijd om terug naar de basics te gaan, na te denken over de kernassortimenten. Ketens met eigen winkels op grote oppervlakten moeten zich snel gaan bezinnen over wat nu eigenlijk hun core business is en oog hebben voor rotatie. Of keuzes maken en zich echt gaan profileren op bepaalde segmenten als home-improvement. Als je een sterk en hip gamma accessoires weet te brengen kan je daarmee je omzet aardig verhogen en bovendien ook nog toegevoegde waarde creëren. 

 

België blijft al jaren een “conservatieve markt” op vele vlakken, ook als het om nieuwe marktspelers gaat. Fransen (op Mr Bricolage na) dropen af, Duitse ketens wagen er zich nauwelijks aan. Verwacht u hier nog een “move” van bv de Adeo Group, of Bauhaus, of… en waarom (niet)?

Ik ken natuurlijk alleen Vlaanderen, maar ik zie dat niet direct gebeuren. Als ik de vergelijking maak met Nederland zie ik ook weinig gebeuren. Een groep als het Duitse Bauhaus, is ook alleen aanwezig in het Oosten van Nederland bijvoorbeeld.

 

Hartelijk dank voor dit interview en uw zeer confronterende toespraak op The Retail Society, sessie Homing Experience.

Auteur: 

c.vanwesemael
Bord-Bia - NL - SIDE