Succesvolle productontwikkeling vanuit een streven naar een betere wereld – een voorbeeld voor Belgische bedrijven.

Gondola non food

Gondola Day 2018 had als thema “Sense(s)”: hoe kan men als retailer of fabrikant vandaag betekenisvol zijn voor de nieuwe veranderende consument? CasusGrill™ kan gelden als schoolvoorbeeld van betekenisvolle productontwikkeling in het home improvement segment.

Wij strikten Carsten Nygaard Brøgger, CEO van CasusGrill™ en één van de topsprekers tijdens de sessie “Innovatie en Customer Centricity” voor een interview.

 

Welke rol speelde het gevoel om iets te verbeteren voor de natuur bij de ontwikkeling van CasusGrill, de ingenieuze ecologische barbecue voor eenmalig gebruik?

 

Het streven naar het vrijwaren van de natuur betekent àlles voor CasusGrill™. Zorg dragen voor moeder aarde is gewoon het DNA van CasusGrill™.

Het concept van CasusGrill™ was een product te ontwikkelen dat de belevenis van koken in de vrije natuur verbetert op een duurzame en veilige manier. We wilden ook een product maken met een hart; een hart dat rechtstreeks de consument aanspreekt: koop me en je maakt een wezenlijk verschil voor de natuur!

 

Een ecologische, biologisch afbreekbare wegwerpbarbecue lijkt een contradictie op zich. Hoe reageren retailers op dit concept dat inmiddels ook meerdere prijzen wegkaapte?

 

Sinds de voorstelling van CasusGrill™ aan de wereld tijdens SPOGA + GAFA 2016 hebben we een ontzettend grote interesse in het concept mogen ervaren. Bijna dagelijks krijgen we mails en telefoontjes van gebruikers, retailers en verdelers vanuit alle hoeken van onze planeet. Dingen vergen wel tijd – de grote retailers hebben lange processen om nieuwe producten te referenceren en dar moet je mee leren leven. Maar we kunnen niet om de vaststelling heen dat de interesse almaar toeneemt en nu is het ook hoogseizoen in Europa. Daardoor kunnen we zien dat wanneer retailers CasusGrill™ een eerste keer uittesten, ze meteen verkocht zijn! Vandaag worden we al in meer dan 20 landen verkocht en dat zullen er eind 2018 boven de 30 zijn.

 

Deens product design valt vaak in de prijzen. In welk opzicht onderscheidt Denemarken zich van andere landen en wat is jouw visie op duurzame productontwikkeling?

 

De Denen hebben een patent op design en anders ecologisch denken. We zijn een klein land en daarom moeten onze bedrijven creatief zijn om te kunnen overleven. We hebben enkele zeer goede opleidingen voor engineering en product design en koppelen data aan onze capaciteit om out of the box te denken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Duurzaamheid is een belangrijk gegeven in Denemarken en onze kinderen leren al zeer jong op school om zorg te dragen voor het milieu. We hebben enkele grote bedrijven zoals Vestas Wind Systems die echt een belangrijke invloed hebben op het groene denken in Denemarken.

“Sustainability” is geen buzz-woord, maar een woord dat je heel serieus dient te nemen. We hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien als het op duurzaamheid aankomt. Volgens mij zijn de toekomstige winnaars in retail diegenen die zich gedragen naar duurzaamheid en daadwerkelijk duurzame producten verkopen in plaats van er enkel over te praten. Het groene gedachtengoed bij mensen is maar pas gestart, omdat men nu beseft dat we echt iets moeten veranderen voor het te laat is.

 

Is de Europese consument rijp voor CasusGrill™?

 

Zeer zeker. Wij zien een groene golf over Europa rollen met focus op de milieuvriendelijke producten. Hier is echt een explosie op gang gekomen. Neem bijvoorbeeld de focus op plastics in onze oceanen. De mensen, ook de retailers zijn een beweging gestart om plastic te bannen. Zo heeft een van onze grootste Europese klanten twee jaar geleden al de aluminium grillschalen voor eenmalig gebruik uit zijn assortiment geschrapt gewoon omdat die producten niet voldeden aan hun waarden en CSR-policy. Ik denk dat zowel de consument als de retailers vandaag klaar zijn om de stap te zetten naar ecologische producten.

 

Zijn er nog andere producten gepland, gebaseerd op dezelfde filosofie?

 

Ja, we hebben nog andere producten in de pipeline, maar de hoofdbekommernis vandaag is CasusGrill eerst over de hele wereld te verspreiden!

 

Kan je CasusGrill op vandaag een succes noemen? Hoe is jullie distributie opgebouwd en waarom?

 

CasusGrill™ ging in wereldpremière in Japan, nog maar in juni vorig jaar en vandaag vind je onze barbecue in al in meer dan 20 landen. Daar zijn we zeker blij mee.

We zoeken voor elke markt de juiste distributiepartner. Iemand die de lokale markt goed kent en goede connecties heeft met retailers. Wij kunnen nooit elke markt over de hele wereld voldoende zelf kennen en we hebben niet de intentie om zelf een groot salesapparaat op te zetten. Onze partners moeten wel onze passie delen voor het milieu en een verschil willen maken zoals wij bij CasusGrill™.

Auteur: 

c.vanwesemael
Side banner - Ingenico ePayments