Showpad: “De klant is veel slimmer dan vroeger”

Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten creëerden zes jaar geleden Showpad, een digitaal presentatietool die salesmensen toegang heeft tot alle up-to-date marketing-, cijfer- en demonstratiemateriaal. Hun belofte: de productiviteit van verkopers gevoelig verhogen. Op 5 oktober geeft Louis Jonckheere tekst en uitleg op The More Than Digital Day, wij spraken hem nu al.

 

Waarom zouden verkopers en marketeers rondzeulen met dikke pakken papier waarop informatie staat die vaak al achterhaald is wanneer ze bij de klant voorgesteld wordt? Met die vraag in het achterhoofd kwamen Louis Jonckheere en Pieterjan Boutenop zes jaar geleden op de proppen met Showpad, een digitale applicatie waarmee verkopers via een simpele tablet toegang kregen tot alle mogelijke cijfers, grafieken, prijzen en andere informatie die ze nodig hebben om een presentatie te doen bij een klant. Allesbehalve een overbodige luxe, zegt Louis Jonckheere. “Een verkoper is gemiddeld 70 procent van zijn tijd bezig met het voorbereiden van zijn ‘pitches’ en niet met verkopen. Dat is veel tijd en moeite voor iets dat veel efficiënter kan. We zagen dat bij verkopers van Electrabel, één van onze eerste klanten. Ze hadden te maken met prijzen die bijna dagelijks veranderen. Hun verkopers waren letterlijk elke dag een halve dag bezig met het uitprinten van allerlei informatie. Gekkenwerk.”

 

Showpad groeit vandaag als kool. Het bedrijf maakt nog geen winst, omdat alles geïnvesteerd wordt in verdere groei. Showpad momenteel 230 medewerkers, telt meer dan 1.000 klanten en heeft strategische partnerships met Apple, Google, Microsoft en Salesforce. Bedoeling is om binnen de drie à vier jaar een omzet van meer dan 100 miljoen euro te halen. Recent schreef het bedrijf niet minder dan 70 vacatures uit. Het mag duidelijk zijn: Showpad is één van de meest succesvolle startups in Europa – ook al heeft het bedrijf in de VS ook kantoren in San Francisco en Portland.

 

Het succes van Showpad zit vooral in het gebruiksgemak, correct?

 

Ja. Niet met papieren moeten werken is ontegensprekelijk een pluspunt, dat is evident. Maar hét grote voordeel is ongetwijfeld dat de informatie up-to-date is. Klanten moesten vroeger dure catalogussen maken, die vlug verouderd waren eens de producten of de prijzen veranderden. Niet evident, zeker bij bedrijven bij wie de informatie vlug verandert. Maar dat is niet het enige: het management krijgt ook een beter zicht op wat er gebeurt en wat verkopers doen: gebruiken ze de presentatie of niet? Het gebruik van de app is tenslotte ook een kwestie van customer experience. Je toont tegenover klanten dat je bezig met met zijn comfort en met innovatie.

 

Hoe werkt Showpad precies voor de gebruiker?

 

Showpad bestaat uit een content management systeem en een template die bedrijven naar eigen goeddunken kunnen gebruiken. Zo kunnen ze zelf hun salesapplicatie in elkaar steken en op maat van de klant maken. Zo kan je veel efficiënter en gerichter werken, en het zorgt ervoor dat verkopers zich meer kunnen bezig houden met wat ze willen zeggen.

 

Welke resultaten kunnen jullie voorleggen?

 

We krijgen via onze klanten een heel precies inzicht in wat het hen opbrengt. Ik neem er bijvoorbeeld de cijfers van Electrabel bij: zij zagen dat hun verkopers 25 procent productiever werden en dat ze meer producten verkochten. Dat is ook logisch: als een verkoper vier meetings per week méér kan doen, heeft dat natuurlijk impact.

 

Heeft het alleen met meer tijd te maken?

 

Nee, de applicatie zorgt ook voor meer effectiviteit. De kwaliteit van de gesprekken die je voert met klanten verhoogt, doordat je de juiste informatie, de juiste video, de juiste cijfers en grafieken meteen ter beschikking hebt en kan delen met de tegenpartij.

 

In welke sectoren is Showpad actief?

 

We zijn niet sectorgebonden. Onze klanten zijn bedrijven met een groot verkoopsteam en vrij complexe producten, die qua informatie regelmatig een update nodig hebben. Dat kan zowel in de technologie, auto- als retailsector zijn. We hebben een kantoor in San Francisco, omdat we daar veel grote klanten kunnen bereiken. In de VS zijn er om en bij 8 miljoen verkopers. Dat is een enorm potentieel. Maar we staan ook in Europa sterk.

 

Jullie hebben onlangs Showpad Experiences voorgesteld. Wat houdt dat in?

 

Experiences is ontstaan vanuit de simpele vaststelling dat wanneer bedrijven een presentatie of verkoopsgesprek geven, dat in 90 procent van de gevallen een PowerPoint is waarbij je van slide tot slide gaat. Dat is niet optimaal om een gesprek te voeren. Het is lineair, flexibel, niet interactief en zelfs een beetje saai. Veel klanten haken af. Bovendien zijn klanten veel slimmer dan tien, vijftien jaar geleden. Dat geldt voor de consument, maar ook voor de B2B-context. Tachtig à negentig procent van de informatie kennen ze al. Om die reden begeleidt Experiences verkoper op een totaal andere manier in zijn presentatie. Je kan het zien als een content navigatiesysteem. De verkoper kan op elk moment naar de juiste pagina, juiste video, … gaan. Het draait altijd om meer effectiviteit en meer gebruiksgemak voor de verkoper.

 


The More Than Digital Day vindt plaats op donderdag 5 oktober in DOCK3, Straatsburgdok Noordkaai 3, 2030 Antwerpen. Meer info op www.morethandigital.be

Auteur: 

d.soenens@gondola.be

Jobs - NL