Peter Hinssen : “Blockchain even belangrijk als e-commerce”

Bitcoin was even voor eindejaar een fenomeen: de waarde schoot als een komeet de hoogte in, daarna zakte ze als een pudding terug in elkaar. Maar het is niet bitcoin zelf, wel de technologie erachter die binnen hier en vijf jaar voor een revolutie zal zorgen, zegt technologie-ondernemer en expert Peter Hinssen. Niet in het minst in de retail.

 

Wat kunnen retailers aanvangen met bitcoin? De vraag lijkt bizar, nu de koers op en neer gaat als een jojo. Maar bitcoin is voor alle duidelijkheid géén munt, zegt Peter Hinssen, en moet dus ook niet op die manier bekeken worden. “Het is het best te vergelijken met goud: een schaars goed waar mensen op speculeren. Daardoor schommelt het enorm in waarde. Op een paar dagen tijd is de waarde nu (op het eind van het jaar, red) met 30% naar beneden gegaan. Goud kennen we al langer, bitcoin kennen we nog maar een kleine 10 jaar. Toch is één ding duidelijk: de technologie achter bitcoin – blockchain – is relevant en betrouwbaar. Het is een manier om transacties bij te houden zonder een beroep te doen op een centrale organisatie of persoon.”

 

Binded is een goed voorbeeld, zegt Peter Hinssen. “Dat bedrijf houdt copyrights bij voor fotografen en illustratoren. Ze kunnen foto’s en afbeeldingen uploaden, die een unieke vingerafdruk geven en via blockchain te weten komen wie de foto gebruikt. Als je een illustratie gebruikt bij een powerpoint kan je daar te weten komen van wie ze is en hoe je die persoon kan contacteren. Je hebt geen apart registratiebureau of copyrightautoriteit nodig. Dat is de grote revolutie. Daarom belandde blockchain vorig jaar op de voorpagina van The Economist met als titel ‘The Trust Machine’.”

 

Net zoals fotografen of illustratoren perfect kunnen nagaan wie hun producten gebruikt, kunnen retailers contracten afsluiten die met blockchaintechnologie bijgehouden worden, gaande van prijsafspraken tot allerlei onderhandelingen. Peter Hinssen: “Met blockchain kan je als retailer op een heel slimme manier omgaan met veranderingen in prijzen. Als een productprijs boven een bepaald niveau gaat, kan je op basis daarvan meteen beslissen: inkopen of niet. Nu gebeurt dat nog door mensen, maar het kan perfect met algoritmen gebeuren, helemaal geautomatiseerd. Blockchain kan zo de backoffice van de retail revolutioneren.”

 

Volgens Hinssen kan de technologie dezelfde impact hebben als de komst van het internet. “Het grote voordeel is dat het een heel betrouwbare en efficiënte manier is van transacties doen, zeker als je met veel verschillende partijen te maken hebt. Ik denk dat het nog maar 5 jaar zal duren vooraleer we op een pragmatische manier blockchain kunnen gebruiken. Op dit moment kan je blockchain vergelijken met het internet anno 1994: het duurde een eeuwigheid voor je een foto te zien kreeg, die dan ook nog vaak van slechte kwaliteit was. We zijn nu volop aan het ontdekken hoe we de technologie zo goed mogelijk kunnen gebruiken.

 

Foto: © Rob Clayton

 

Auteur: 

d.soenens@gondola.be
Side banner - Ingenico ePayments