Julien Duval, franchisenemer Søstrene Grene België, licht de strategie toe

Gondola Non food

Enkele weken voor de opening van de allereerste Belgische Søstrene Grene, hadden wij een gesprek met Julien Duval, een Fransman die franchisenemer van dit Deense winkelconcept is voor ons land.

 

Julien Duval stelt zich alvast voor: « Ik kom uit de IT-sector, meer bepaald IT-oplossingen voor retail, waar ik diverse commerciële functies bekleedde. Zo kwam ik in aanraking met Søstrene Grene. Ik ben gepassioneerd door decoratie, retail en privé ook door avontuurlijk reizen en het is dus niet verwonderlijk dan het concept me meteen beviel. Ik vind me dan ook helemaal terug in het verhaal van de zussen Grene en in hun winkelconcept. Ik zag de keten snel groeien in Europa en toen kwam het idee om ermee aan de slag te gaan in België. Ik ben dan wel een Fransman, uit de grensstreek bij Lille, maar heb me altijd heel goed this gevoeld in België. »

 

Søstrene Grene ontwikkelt zich snel in Europa. Volgens welke strategie?

« Søstrene Grene ontwikkelt zich op drie verschillende manieren. In thuisland Denemarken zijn de winkels ofwel in eigen beheer, of in franchising. Sommige andere landen worde dan weer in een joint-venture uitgebaat. 

De keten wil in de landen waar ze aanwezig zijn een strategisch netwerk van winkels openen op basis van enkele zeer strikte criteria: aanwezig zijn in de stadscentra, een “proximity”-winkel zijn, een goede kwaliteit-prijs bieden alsook een kwalitatieve customer experience. Die customer experience wordt onderbouwd met bijvoorbeeld respect voor de natuur, een ecologisch productaanbod of nog het wekelijks aanbieden van een 40-tal nieuwe producten in de winkel. »

 

De keten presenteert zich als een decoratiewinkel met accessoires voor het huis maar ook als doe-het-zelfzaak.

« Ik begrijp waar je naartoe wil; nee, we zijn geen doe-het-zelfzaak in de betekenis van het woord zoals dat vandaag door winkels als Brico, Gamma en dergelijke wordt gebruikt.  Voor stedelingen is doe-het-zelven eerder (kleine) decoratiewerkjes, knutselen of ook handwerk. Søstrene Grene begrijpt perfect de ‘millennials’: die consument die niet meer weet hoe tuinieren of doe-het-zelven echt moet. Daarom ook vind je tal van filmpjes met uitleg en inspiratie op onze sociale media. We zijn daar trouwens zeer sterk vertegenwoordigd.  Momenteel hebben we reeds meer dan 2,5 miljoen volgers! Onze sterkte is dat we niet zomaar producten verkopen, maar ook ideeën en inspiratie bieden. »

 

De opening van Antwerpen lijkt ons de eerste in een hele reeks winkels in ons land. Wat zijn de projecten op dat vlak?

« Het is nog te vroeg om me daarover uit te spreken. Laat ons eerst maar een succes maken van de winkel in Antwerpen. De locatie is zeer minutieus gekozen en België is een goede markt: de Belg houdt van deco én van Scandinavisch design. We stellen vast dat vandaag al heel wat Belgen naar de winkels in Rijsel of Breda trekken. Antwerpen kan dan ook niet anders dan een succes worden.

Gewoonlijk gaat het uitbouwen van een strategisch netwerk in een land vrij snel, kijk maar naar Nederland waar de eerste winkel pas in 2012 opende en er nu al 11 vestigingen zijn. »

 

Wij vergelijken Søstrene Grene graag als de kruising tussen Maisons du Monde en Flying Tiger...

« Er zijn inderdaad gelijkenissen, zonder dat Flying Tiger voor ons een rechtstreekse concurrent is. Hun aanbod is toch anders. Ik vind dat Søstrene Grene echt een plaats heeft tussen dit soort winkels, de doe-het-zelfzaken en de decoratiewinkels! »

 

De Antwerpse vestiging in de Stadsfeestzaal opent op 18 mei haar deuren.

Auteur: 

c.vanwesemael
Side banner - Ingenico ePayments