Jean-Louis Van Houwe (Monizze): artificiële intelligentie ten dienste van de consument

De laatste tijd lanceerde Monizze, verdeler van elektronische maaltijd-, eco- en cadeaucheques, regelmatig een reeks vernieuwingen dankzij zijn sterke lokale verankering en een duidelijke strategie. Zo biedt zijn app verschillende diensten aan, waaronder Skip-Q dat klanten toelaat om hun lunch te bestellen en te betalen alvorens die te gaan afhalen, en dat zonder te hoeven aanschuiven aan de kassa. Daarnaast kunnen klanten voortaan ook via de KBC-app het resterende bedrag aan maaltijdcheques op de voet volgen. De perfecte gelegenheid dus om Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze, te ontmoeten.

 

Jean-Louis van Houwe, kunt u ons een korte update geven van uw bedrijf?

 

De afgelopen jaren hebben we onze interne organisatie geboost en onze personeelsbezetting verhoogd. Zo staat een team van 5 personen in voor de affiliatie. Tegelijkertijd werken we samen met een tiental tussenpersonen zoals CCV, Worldline of Ingenico. Vandaag staat ons aanvaardingsnetwerk van maaltijdcheques bijna volledig op punt. Al moeten sommige zelfstandigen, net zoals bij andere spelers op de markt, nog overtuigd worden, maar dat is gelukkig zelden het geval. Toch heeft de Belgische overstap op 100% elektronische maaltijdcheques en de komst van de witte kassa ervoor gezorgd dat onze boodschap sneller aanvaard wordt. Het is tegenwoordig immers veel gemakkelijker dan vroeger om maaltijdcheques te aanvaarden. Concreet breiden we ons aanvaardingsnetwerk elk jaar met 30 tot 50% uit. Binnenkort zullen we dus ons plafond bereiken. Tegen het einde van dit jaar zouden we al over zo’n 20.000 acceptatiepunten moeten beschikken. Naast de focus op affiliatie, sluiten we akkoorden met verenigingen als Unizo, UCM, Comeos, enz, en richten we ons natuurlijk ook op de vraag van de begunstigden. Vandaag hebben we een marktaandeel van meer dan 15% en tegen het einde van dit jaar zullen we meer dan 40 personen tewerkstellen. We zijn dan ook erg fier dat we binnen deze monopoliemarkt een bedrijf van nul af aan uit de grond hebben kunnen stampen.

 

Welke strategie volgt u wat de maaltijdcheques betreft? En hoe wordt die toegepast in de praktijk?

 

We keren even terug naar het oorspronkelijke doel van de maaltijdcheques: de toegang tot het lunchaanbod vergemakkelijken. We hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de Monizze-applicatie de gebruikers eraan herinnert dat ze hun maaltijdcheques tijdens hun lunchpauze op het werk ook kunnen gebruiken in nabijgelegen horecazaken. De vraag die onze klant zich stelt, is simpel: hoe kunnen we op een slimme manier eten? En wij proberen constant om hen daarop een antwoord te bieden. Dat gebeurt vooral dankzij samenwerkingen met fintech-bedrijven. Onlangs hebben we bijvoorbeeld Skip-Q toegevoegd aan onze app, waardoor klanten hun lunch via de app kunnen bestellen en betalen. Vervolgens hoeft de klant zijn bestelling enkel nog af te halen, zonder langs de kassa te gaan. Daarnaast werken we bijvoorbeeld ook met Localimus of One2Three, en voeren we gesprekken met spelers als Ubereats of Deliveroo.

 

 

 

We hebben bovendien ook een toepassing met artificiële intelligentie ontwikkeld die consumenten aanbevelingen op maat bezorgd. Daarvoor verzamelen we veel informatie via opt-in, geolokalisatie, persoonlijke voorkeuren, enz. De app is voorlopig nog in zijn ‘leerfase’ wat het verzamelen van de belangrijkste informatie betreft. Binnen 1 of 2 maanden zou de app op punt moeten staan. Die ‘leerfase’ is van groot belang. De gebruikers van maaltijdcheques doen hun aankopen, net als u en mij, op Amazon en andere mastodonten op het vlak van personalisering. Het is net op dat vlak dat wij ons onderscheiden van onze concurrentie: terwijl zij eerder voor de traditionele manier kiezen door maaltijdcheques via onder meer folders te promoten, focussen wij ons op de lunch en technologie.

 

Bij de ecocheques lijkt dat wat moeilijker…

 

Je moet vanuit een vergelijkbare vraag vertrekken. De begunstigde wil met zijn ecocheques milieuvriendelijke producten kopen. Voorlopig is het onze missie om de consument te informeren. Samen met onze concullega’s, dankzij de bemiddeling van VIA, hebben we de lijst van producten die je met ecocheques kunt kopen uitgebreid en overzichtelijker gemaakt. De eerste fase is dus een informeerfase. Aan de tweede fase werken we nog. Het gaat daarbij om projecten die de keuze van de consument moet vergemakkelijken, meer bepaald dankzij zijn voorkeuren. Dat is iets wat tot op heden nog ontbrak. Als een consument bijvoorbeeld liever DIY-producten koopt, kunnen we, op basis van wat de meerderheid doet, hem de vraag stellen: “hebt u al aan dat gedacht?”. Daar zijn we momenteel nog volop mee bezig.

 

Wat de cadeaucheques betreft gaat het om een andere beleving: jezelf of iemand uit je omgeving plezier doen. We gaan steeds op zoek naar de beste manier om consumenten daarbij te helpen. Weliswaar blijft onze focus de maaltijdcheques, die 2,2 miljard euro oplevert in België, tegenover 300 à 400 miljoen euro bij de ecocheques. Toch wil dat niet zeggen dat we die sector negeren. We moeten bij de andere cheques gewoon een andere strategie volgen dan bij de maaltijdcheques.  

 

U werkt ook samen met banken, waarom?

 

We hebben inderdaad de Monizze-kaart in de bankapplicatie van KBC geïntegreerd, en we voeren momenteel ook gesprekken met andere spelers. De maaltijdcheques zorgen bijvoorbeeld voor extra inkomsten waar de consument van kan profiteren.Het is dus erg belangrijk dat hij in een oogopslag al zijn inkomsten kan beheren. Wie weet kunnen klanten hun maaltijden binnenkort zelfs met Monizze betalen via de Bancontact of Payconic app.

 

Onze visie is duidelijk: het is niet aan Monizze om te beslissen hoe de consument zijn kaarten moet beheren, dat moet hij zelf doen. Daarom moeten we hem een vaste keuze aanbieden. Dat is essentieel als we er zeker van willen zijn dat hij zijn maaltijdcheques gebruikt: er is dus nood aan een uitgebreid aanvaardingsnetwerk en verschillende toepassingen.

 

Zijn er bepaalde drempels bij het gebruik van uw producten?

 

Bij de overstap naar 100% elektronische cheques in 2015 zijn alle drempels die consumenten zouden kunnen tegenhouden om maaltijdcheques te gebruiken, verdwenen. Het aantal niet-gebruikte maaltijdcheques ligt nu 10 keer lager dan bij de papieren variant. Vandaag is het belangrijk om meerwaarde te creëren en natuurlijk ook de lokale handelaars te blijven ondersteunen. Daar ligt zeker een opportuniteit: we hebben een Belgische verankeringen en hoeven dus niet te gehoorzamen aan een ander land. We kunnen met andere woorden steunen op lokale spelers.

 

De consument van vandaag is op zoek naar zingeving en dat kan hij vinden door de lokale handel te ondersteunen, wat bovendien erg goed is voor het milieu. Lokale aankopen zijn dan ook essentieel in die zoektocht naar zingeving.

 

De laatste jaren is er hevig gedebatteerd over de ecocheque…

 

De politieke heisa die in 2017 in gang gezet werd door twee parlementariërs heeft ons stokken in de wielen gestoken, zeker wat ons aanvaardingsnetwerk betreft…Op dat moment was het erg moeilijk om ons netwerk verder uit te breiden. Kort daarvoor hadden we nog een boost gekregen en daarna begon het terug af te vlakken. Dit jaar gaan we de prospectie opnieuw boosten… Dat zal lukken als de politiek zich niet begint te bemoeien… Het is echt een uitdaging. Maar er zijn nog andere moeilijkheden. Als we aan ecologie denken, denken we bijvoorbeeld meteen aan mobiliteit. Toch wil niemand bij het openbaar vervoer (De Lijn, Tec, MIVB) buiten de NMBS dat er gebruik wordt gemaakt van de elektronische versies van de ecocheque.

 

Er is natuurlijk ook nood aan een juridisch kader zodat we kunnen overstappen naar 100% elektronische ecocheques. Het is echt vreemd dat de ecocheque, die milieubewuste aankopen promoot, nog wordt uitgegeven op papier. Vandaag is al meer dan 50% van de cheques elektronisch beschikbaar, maar dat moeten we echt verhogen naar 100%! En daarom is het belangrijk dat de politiek niet tegelijk warm en koud blaast.

 

Auteur: 

Carole Boelen
ISM - Side - NL