“Ik leef voor digitaal”

Jo De Lange, E-commerce & Digital Director bij Carrefour, is op 19 november spreker op de gala avond van The Retail Society. De Lange is een vrouw met pit en een passie voor haar job. In dit interview vertelt ze aan gondola.be waarom ze haar verhaal graag wil delen met de sector.

 

“Ik leef voor digitaal en wanneer ik de kans krijg mijn verhaal te vertellen, dan doe ik dat graag. Niet alleen omdat ik er heel erg in geloof, maar ook omdat ik anderen ervan wil overtuigen dat digitale kanalen geen concurrentie zijn voor traditionele kanalen. Ongeacht onze werkgever moeten we allemaal samen kunnen nadenken en de business proberen helpen. Allemaal samen nieuwe manieren vinden om meer omzet te draaien. Dààr kom ik voor uit mijn bed”, vertelt De Lange. “Het grote voordeel van digitaal is dat het ontzettend snel gaat en je je geen seconde verveelt in je job. Tegelijkertijd moet je ook nooit twee keer hetzelfde doen. Integendeel, als je een paar jaar op rij stilstaat ben je eigenlijk verkeerd bezig

 

“Binnen digitaal zijn er bijna geen grenzen”

Met haar jarenlange ervaring in zowel binnen- als buitenland bij onder andere LEGO en Studio 100,  is De Lange intussen uitgegroeid tot een specialist op vlak van e-commerce. Op 19 november gaat ze dan ook vooral leerrijke lessen uit het verleden aanhalen. “Als het over digitaal gaat zijn er zo veel uitdagingen en hindernissen die je elke dag opnieuw moet overwinnen. Vooral gepersonaliseerde communicatie is ontzettend belangrijk in dit verhaal. Ik ga dan ook van de gelegenheid gebruik maken om aan te tonen dat dit op verschillende niveaus kan. Met de juiste tools kan je heel gepersonaliseerde mailings versturen, maar daar stopt het niet. Het kan zoveel verder gaan. Je kan vandaag zelfs je product personaliseren als je dat wil. Binnen digitaal zijn er bijna geen grenzen meer”, vertelt ze enthousiast. 

 

LEGO: een leerrijke les

Vooral haar ervaring bij LEGO illustreert het belang van een grote community voor een merk. In totaal werkte ze er zo’n vijf jaar, waarvan vier als marketing analysis manager in Londen. “Wanneer ik bij LEGO begon ging het niet goed met het bedrijf. Als populair speelgoedmerk had  LEGO toen al een ontzettend grote, trouwe community. Alleen zag het bedrijf daar de voordelen nog niet van in. Integendeel, ze werden niet echt betrokken en behoorden zeker niet tot het hart van het bedrijf”, aldus De Lange. “Tot het bedrijf op een bepaald moment van tactiek veranderde en de community als hefboom voor groei begon te zien. LEGO heeft geleerd hoe je klanten en fans kan gebruiken om positieve, succesvolle marketing campagnes te lanceren. Door zijn fans op te nemen in het bedrijf heeft LEGO als het ware een platform gecreëerd door en voor klanten. Hier plukt het nog elke dag de vruchten van.”

 

Kiezen is verliezen

Naar De Lange’s mening zijn de sterkste merken diegenen die niet louter op offline of op online mikken. “De sterkste bedrijven zetten in op beide platformen. Zij kunnen een winkelpark uitbaten en tegelijkertijd online uitbreiden. Dat is dan ook één van de redenen dat ik vandaag voor Carrefour werk. Dergelijke bedrijven hebben nu eenmaal erg veel potentieel, maar dat maakt het werk er niet makkelijker op. Mijn ervaring leert mij dat het soms zelfs eenvoudiger is een klein startend bedrijf digitaal mee te krijgen, dan meer traditionele bedrijven. Hier moet je vaker je overredingskracht gebruiken om heel het bedrijf mee te krijgen, maar net dat maakt mijn werk zo ontzettend leuk. Ik kan eerlijk zeggen dat elke dag een nieuwe uitdaging is.”


Jo De Lange is gastspreker op de gala avond van The Retail Society op 19 november 2015. 

Auteur: 

Coralie Gilissen
Bord-Bia - NL - SIDE