De “grootste warme bakker van het land”, zo noemt La Lorraine zichzelf. Elke dag bedient de brood- en banketbakker in België meer dan 2.500 winkelpunten. Maar intussen reikt het imperium van het Oost-Vlaamse familiebedrijf al van Oost-Europa tot Chili. Gesprek met CEO Guido Vanherpe.

Flashback naar oktober 2012. Familiebedrijf La Lorraine Bakery Group is net verkozen tot onderneming van het jaar en Guido Vanherpe ontkracht het clichébeeld dat CEO’s alleen maar koele kikkers zouden zijn. Enkele seconden lang blijft hij bij de bekendmaking voorovergebogen zitten, met zijn gezicht in zijn handen. Zielsblij, al probeert hij dat even te verbergen. Het is de kroon op decennialang hard werk. Op het podium roemt hij enkele ogenblikken later iedereen in het bedrijf: zonder hen kan het niet.

Zes jaar later is het parcours van La Lorraine Bakery Group er niet minder indrukwekkend op geworden. Het bedrijf bedient meer dan 2.500 winkelpunten per dag en zou daarom, naar eigen zeggen, de grootste warme bakker van het land zijn. Daarnaast is er de diepvriesafdeling, waarmee het voorgebakken of voorgerezen bakkerijproducten verdeelt in heel Europa . “De grootste en snelst groeiende divisie”, aldus Guido Vanherpe. En dan zijn er ook nog de bakery store concepten Panos en Deliway. Bij die laatste hoorde tot voor kort nog The Coffee Club, maar die winkel verdwijnt.

Welke lessen hebben jullie uit The Coffee Club getrokken?

The Coffee Club was een test die ons veel over koffie geleerd heeft, en dan vooral over goede koffie. Die kennis gaan we nu gebruiken om koffie meer aandacht te geven bij Panos. Dat is een belangrijk project voor 2019. Panos draait nu vooral rond ontbijt en lunch, met belegde broodjes en hartige producten, maar ook rond viennoisserie, gebakjes en donuts. Wat we vooral willen doen, is koffie veel meer onder de aandacht brengen. We hebben een koffie met een eigen smaak laten maken, op basis van onderzoek van onze klanten. We willen in de toekomst ook dat klanten de mogelijkheid hebben om te onthaasten als ze bij ons komen. Nu is het vooral een omgeving die de nadruk legt op snelle en functionele bediening, maar daar willen we dus iets aan toevoegen. We hebben dat al laten zien in de conceptstore die we op de Meir in Antwerpen openden. Als we Panos willen klaar maken voor de komende tien jaar moeten we beseffen dat beleving belangrijk is. Foodservice is een wereld in beweging, consumenten zijn ook in beweging. Ze vragen meer variatie. Naast belegde broodjes volgen we daarom ook de trend van unieke salades en fruit. Bij het ontbijt bieden we ook yoghurts en ontbijtgranen aan.