Elsa Cuny (Graapz): “In de toekomst willen we ons niet alleen beperken tot groenten en fruit”

De Franse start-up Graapz gaat de strijd aan tegen voedselverspilling en biedt daarom via zijn platform wekelijks manden met onverkochte groenten en fruit aan van lokale handelaars. Zo wil het niet alleen 'lelijke' producten herwaarderen, maar klanten ook meer in contact brengen met lokale handelaars. Elsa Cuny, country manager van Graapz België, is een van de sprekers tijdens de sessie ‘The Disruptors’ van Gondola Society op 21 maart. In afwachting daarvan schotelden we haar drie vragen voor.

 

Hoe is het idee achter dit platform ontstaan?

 

Door de simpele vaststelling dat we te veel voedsel weggooien en dat 50% van die onverkochte producten groenten en fruit zijn. In België gooien we jaarlijks maar liefst 3,6 miljoen ton onverkochte voeding in de vuilbak (dat komt overeen met 345 kg per persoon per jaar).

 

Duurzaamheid en gezondheid zijn twee thema’s die steeds belangrijker worden en die mensen aanzetten om op een bewustere manier producten te kopen. Daardoor ontstaan er ook meer duurzame concepten zoals Too Good To Go, dat vergelijkbaar is met uw concept. Hoe kijkt u naar die concurrenten? En hoe onderscheidt Graapz zich van hen?

 

Voedselverspilling is spijtig genoeg een groter probleem dan we willen geloven, wat verschillende spelers toelaat om zich te ontwikkelen en min of meer gelijkaardige oplossingen voor te stellen. We zijn op dit moment gespecialiseerd in groenten en fruit, waardoor we ons kunnen onderscheiden van de concurrentie en we een beter aangepast beheer van de onverkochte producten kunnen aanbieden. Op operationeel niveau hebben we er namelijk voor gezorgd dat ons concept zich zo gemakkelijk mogelijk integreert in de dagelijkse routine van de handelaar en het dus niet te veel van zijn tijd inneemt. We hebben een procedure opgesteld waardoor hij zijn planning snel kan raadplegen, en vervolgen de stappen en samenstellingscriteria voor de mand gemakkelijk kan volgen. Klanten hoeven bovendien niet langs de kassa te gaan en wij nemen de klantenservice voor onze rekening.

 

Wat zijn uw doelstellingen voor in de toekomst? Hoe wilt u uw samenwerking met handelaars nog uitbreiden? En in welke mate wilt u uw aanbod nog uitbreiden (bijvoorbeeld door samenwerkingen met lokale beenhouwers, bakkers, restaurants, hotels…)?

 

Het zou inderdaad spijtig zijn om ons te beperken tot de herwaardering van groenten en fruit. Het is net vanuit die missie om ons aanbod verder uit te breiden dat we samenwerken met Phénix, een belangrijke speler op het vlak van circulaire economie in Frankrijk. We delen dezelfde visie: de onverkochte producten hebben een zekere waarde en wij willen hen een tweede leven geven. Daarom hebben we samen de Phénix-app ontwikkeld die sinds januari in Frankrijk gelanceerd is en binnenkort ook in België verkrijgbaar is. De app biedt manden met fruit en groenten, maar ook manden met verse producten.

 

In vergelijking met andere vergelijkbare applicaties, heeft de Phénix-app het voordeel dat het meer flexibiliteit biedt aan de handelaar en dat hij de mogelijkheid krijgt om de prijs van de manden, de kwaliteit en de inhoud te veranderen wanneer hij maar wil. Daarnaast is de dienst gratis. De abonnementsformule verzekert de gebruiker trouwens dat hij elke week zijn mandje krijgt: hij kan via een goedkope abonnementsformule dus elke week genieten van een mand met groenten en fruit, en een mand met verse producten die hij kan ophalen bij handelaars uit de buurt.

 

Wilt u meer weten over Graapz en andere start-ups die de huidige businessmodellen op zijn kop zetten? Schrijf u dan snel in voor ‘The Disruptors’, het evenement van Gondola Society dat op 21 maart plaatsvindt in het Kasteel van Boechout.

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be