Christian Verschueren: “Belgische regering nam goede beslissingen voor retail”

Flashinterview met Christian Verschueren, directeur-generaal van Eurocommerce, de belangenorganisatie van de Europese retail.

 

Wat zijn de belangrijkste trends in consumptie?

 

Ik zie een paar belangrijke trends in economie en consumptie. Europa kent op dit moment een matig economisch herstel, voor sommige bedrijven in de sector is het daardoor moeilijk om groei te realiseren. Het consumenten- en werkgeversvertrouwen is terug positief, maar zonder dat het echt hard van stapel loopt. De Belgische regering heeft wel beslissingen genomen die goed zijn voor de economie en voor de sector. België staat er daardoor beter voor dan in sommige andere landen. De retail kijkt daarnaast aan tegen een alsmaar ouder wordende bevolking. Over 50 jaar is meer dan de helft van de bevolking ouder dan 65. Dat vraagt een geweldige aanpassing. En tenslotte is er natuurlijk de digitalisering. Drie kwart van de Chinezen betaalt met hun gsm, in Duitsland is dat 40%. We lopen achter op een trend die ook naar hier zal komen. 

 

Wat is de impact van digitalisering op retailers?

 

De rol van de winkel in de winkelstraat moet herbekeken worden. In kleinere steden is er veel leegstand. Daar moet de overheid bekijken wat er kan gedaan worden om de aantrekkingskracht terug te vergroten. Door de automatisering is er vraag naar een ander soort profiel: beter digitaal geschoold zijn en goed kunnen omgaan met klanten. Het gevolg is dat retailers andere accenten moeten leggen. Ook kleine winkels moeten een webshop hebben. Er is ook een revival van de onafhankelijkewinkel: mensen die met leuke ideeën komen en de nadruk leggen op beleving. Het is heel interessant om te zien wat Ikea doet: ze hebben in Duitsland en Zweden kleinere winkels in het centrum, waar je wel kan bestellen maar niets meteen kan meenemen. Het wordt thuis geleverd. Zij spelen heel goed in op trend tot digitalisering en comfort.

 

Hoe sterk staan retailers nog tegenover grote, internationale merken?

 

Dat is een heikele kwestie. Merken hebben vandaag veel meer macht en veel meer winstmarge. De grootste retailer in Duitsland is goed voor 1% van de omzet van Nestlé: dat schetst zowat de verhoudingen. Merken zijn internationale bedrijven, terwijl retailers kleiner zijn. Ze hebben vaak ook producten waar je als retailer niet omheen kan. Fabrikanten spelen ook in op de fragmentering op de Europese markt. Op die manier is Coca-Cola bij ons 25% duurder dan in Duitsland. Retailers vinden steeds meer gehoor bij de Europese Commissie om daar een oplossing voor te zoeken.

 

Auteur: 

d.soenens@gondola.be
ISM - Side - NL