Zomerinterview: Patrick Van Vlierberghe over de flauwe zomer, het rookverbod en accijnzen

De zomer – nu ja – loopt op zijn einde en dat luidt meteen ook ons laatste zomerinterview in. Vandaag praten we met Patrick Van Vlierberghe, Country Manager van Conway België. Wij wilden maar wat graag te weten komen hoe de zomer verloopt voor een bedrijf met 9500 klanten, 2 magazijnen, 61 transportmiddelen, 352 medewerkers en een omzet van 1,115 miljoen euro…

Voor veel bedrijven is de zomer een rustige periode, is dat ook het geval bij Conway of draaien jullie momenteel op volle toeren?Wij draaien op volle toeren, maar ik moet daar wel aan toevoegen dat de eerder flauwe zomer voornamelijk onze drankverkoop relatief laag houdt in vergelijking bvb. met de eerste – zeer warme – helft van juli 2010. Conclusie, een beetje meer zon mag nog altijd.

Die zon hebt u slechts in zeer beperkte mate gekregen, mocht u nu een korte analyse moeten maken van het afgelopen jaar, hoe zou die dan klinken?Het afgelopen jaar was een goed jaar voor Conway. Allereerst zijn wij erin geslaagd om onze omzet met ongeveer 10 % te verhogen en – belangrijker – de omzet is in alle productcategorieën gestegen. Daarnaast hebben de marge – die helemaal niet met 10 % is gestegen – en een goede kostenbeheersing ons toegelaten een goed resultaat neer te zetten.

‘Convenience’ is volop aan een opmars bezig, dat is goed nieuws voor Conway, zullen jullie volgend jaar drastisch uitbreiden?Het klopt dat ‘Convenience’ het goed doet, maar er zijn heel wat elementen die de groei mogelijk kunnen beïnvloeden. Om te beginnen zijn er de enorme prijsverhogingen omwille van de stijgende suikerprijs. Daardoor dreigt het prijsverschil tussen het convenience kanaal en de retail nog groter te worden. Ook het algemene rookverbod in de horeca zal naast een directe impact ook wel een indirect gevolg hebben. Het rookverbod zal voor bepaalde rokers het signaal zal zijn om er definitief mee te stoppen. En dat zijn nog maar enkele elementen. Een drastische uitbreiding lijkt me dan ook weinig waarschijnlijk.

Conway maakt gebruik van een innoverende logistieke machine, ik denk bijvoorbeeld aan jullie Pick-a-Packsysteem, kunnen we op dat vlak nog vernieuwingen verwachten? En wat is logistiek gezien de grootste uitdaging voor Conway?Spectaculaire vernieuwingen zijn momenteel niet aan de orde. Wel werken we momenteel aan de verdere optimalisering van het Pick-a-Packsysteem met als doel alle kwantitatieve combinaties in 3-temperatuurstromen toe te laten. Momenteel lopen er testen met thermo-hoezen om zowel onze flexibiliteit als onze kwaliteit nog te verhogen. En last but not least, willen we het Pick-a-Packsysteem nog verder uitbreiden.

Het rookverbod op café is bedoeld om roken te ontmoedigen, verdeelt Conway nu minder rookwaren?Zoals u weet, hebben wij ook een vending operatie. Hier merken we uiteraard reedseen aanzienlijke daling in de verkoop. Wat betreft een daling in de verkoop in de andere kanalen, is het mijn inziens nog te vroeg om reeds conclusies te trekken.

Tot slot, wat denkt u van de aanslepende politieke impasse in België, heeft dat gevolgen voor Belgische bedrijven in het algemeen en Conway in het bijzonder?Ik meen dat elke aanslepende impasse van dit soort zijn invloed heeft, niet alleen voor het bedrijfsleven, maar voor de hele maatschappij. Besluiteloosheid of het gebrek aan beslissingen leidt zelden tot goede zaken. Wat Conway in het bijzonder betreft, vermoeden wij dat eens er een regering zou komen die de noodzakelijke besparingen zal moeten doorvoeren, de tabak eens te meer een welkome bron van extra inkomsten zal zijn via de klassieke accijnsverhogingen. Dat is uiteraard geen goed teken, noch voor de prijs, noch voor de marge voor de handel.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE