Zomerinterview: Dirk Uyttenhove

Gondola praat deze zomer met enkele belangrijke spelers op de retail- en FMCG-markt. Deze week spreken we met Dirk Uyttenhove (CEO SodaStream) over de eerste helft van 2013, de komende helft en natuurlijk de zomer.

Het is zomer: het topseizoen voor SodaStream?

Het hele jaar door zien wij eigenlijk op alle onze productniveaus verschillende pieken: tijdens de soldenperiodes en moederdag bijvoorbeeld, maar uiteraard ook in de zomer. Als de temperatuur omhoog gaat drinken de mensen meer, en daarom doen onze siroopjes het goed in de zomer. Maar van onze apparaten verkopen we eigenlijk evenveel in de winter. Zo staat kerstmis in voor 25% van de verkoop van de apparaten.

Hoe kijkt u terug naar de eerste helft van 2013?

De eerste helft van het jaar was alweer zeer goed. De eerste zes maanden van 2013 kenden we een groei van 20% over de hele productmix. Onze machines zijn zelfs 45% gegroeid in aantal, en nog meer in waarde. We hebben ook goed geïnvesteerd in media, wat we in juli trouwens terug gedaan hebben.

Hoe blikt vooruit op de rest van het jaar?

Het is ons doel om over heel 2013 met 27% te groeien, en ik moet zeggen dat de forecast er goed uitziet. Verder introduceren we binnenkort enkele nieuwe producten, waaronder een nieuwe sirooplijn (My Water), een PEN-fles die in de vaatwasmachine kan, nieuwe kleuren apparaten van €99 in de source range, en nog een limited edition reeks siroopjes voor cocktails (Night Spirits).

Gaat u deze zomer op vakantie?

Ik heb al een paar lange weekends gehad, maar ik verkies om de zon op te zoeken wanneer het hier grijs is. Omdat wij een fast moving consumer goods-bedrijf zijn sluiten wij ook nooit, en dan geef ik graag voorrang aan de managers met kinderen om in de zomer vrij te nemen. Ik heb wel al enkele festivals gedaan: een dag Rock Werchter, de Lokerse Feesten en binnenkort Feest In Het Park in Oudenaarde. Verder is de zomer de tijd van het buiten samenzijn met vrienden en familie, en ga ik graag met het bootje varen.

Kan u het werk helemaal loslaten tijdens de vakantie, of leest u toch uw mails nog op de smartphone?

Ik heb het afgeleerd om mijn computer mee te nemen op vakantie, maar met de technologie van vandaag is het moeilijk om je mails niet te checken.

Wat is uw tip voor deze zomer aan onze lezers?

Geniet van elke zonnestraal! Het is al lang genoeg winter in België.


Dirk Uyttenhove is één van de sprekers op Marketing Discovery FMCG, een evenement georganiseerd door bpost en Gondola. De eerste editie van dit evenement gewijd aan marketing binnen de FMCG-sector gaat door op 19 september in Living Tomorrow (Vilvoorde).

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE