Zapetti: meer dan ravioli

Welk (groot) kind houdt niet van ravioli? In elke voorraadkast is wel een blik te vinden. Wist u trouwens Zapetti leader is op de Belgische markt in het raviolisegment?

In 2003 kocht de voedselgroep COFIGEO van Nestlé France de grootste Europese productie-eenheid van Italiaanse en exotische bereide gerechten en tomatensaus in blik over, gelegen in Camaret-sur-Aigues, in het zuiden van Frankrijk. De merken Buitoni en Maggi Saveurs du Monde, eigendom van Nestlé, worden vervangen door een nieuw merk: Zapetti.

In België is sindsdien een selectie Zapetti producten verkrijgbaar in de supermarkten: Ravioli Puur Rund, Ravioli Bolognaise, Ravioli 3 kazen, Marokkaanse Couscous, Couscous 9 groenten, Macaroni Ham bij Colruyt; en Ravioli Puur Rund, Ravioli Bolognaise en Taboulé met tomaat bij Delhaize. “In België vallen deze gerechten vooral in de smaak vanwege het praktische aspect en hun kwaliteit”, zegt Jean-Régis Laplace, Zapetti Verantwoordelijke Export en Nieuwe Markten in het Franse Capdenac. “Wij voorzien een uitbreiding van het Belgische aanbod. In Frankrijk kent de reeks recepten in individuele bordjes die in de microgolfoven kunnen een groot succes. We zien overigens een grote evolutie naar “snacking”. Lekkere, betaalbare gerechten die snel klaar zijn, zijn een moderne maaltijdoplossing. Er zijn dus onderhandelingen in die richting met de verantwoordelijken in de distributie om het aanbod uit te breiden.”

Verantwoord, gezond en duurzaam. In 1876 hadden Ernest Raynal en Théophile Roquelaure het idee om kant-en-klare streekgerechten te appertiseren, waardoor de smaak en voedingswaarde behouden bleef. De onderneming Raynal et Roquelaure is nog steeds voorstander van een gezonde, creatieve en betrouwbare keuken, die aansluit op de verwachtingen van de huidige consument. JRL: “Wij maken zelf pasta en vullingen voor de Zapetti ravioli in onze ateliers. Onze R&D afdeling ontwikkelt nieuwe recepten, voor een betere voedingswaarde: vermindering van het zout- en vetgehalte, maximaal gebruik van natuurlijke aroma’s, afwezigheid of minimaal gebruik van additieven wanneer mogelijk. Onze producten zijn gegarandeerd zonder GGO’s, en bevatten geen palmolie. Wij garanderen de traceerbaarheid van alle producten op elk productieniveau. Onze leveranciers zijn zoveel mogelijk lokaal, waardoor we onze CO2-afdruk sterk verminderen en de lokale productie steunen”. Een ethiek die eigen is aan de onderneming: lekkere, praktische producten vervaardigen die beantwoorden aan de huidige levenswijze.

Wat is appertisatie? Bij appertisatie of commercieel steriliseren worden voedingsmiddelen in een hermetisch gesloten verpakking gedurende enkele minuten tot uren blootgesteld aan een temperatuur van 110-115°, om de voedselveiligheid te verzekeren. Deze uitvinding van de Fransman Nicolas Appert uit 1810 wordt nog steeds veel gebruikt in de voedingsindustrie voor conserven in blik, glas, of individuele plastic microgolfbordjes, die daardoor bij kamertemperatuur 3 tot 4 jaar bewaard kunnen worden.

Auteur: 

Gondola Magazine