WK-deelname Rode Duivels kan supermarkten 35 miljoen opleveren

Niet alleen de Rode Duivels, maar ook de supermarkten maken zich op voor het nakende WK Voetbal in Brazilië. Dat zowel merken als retailers inzetten op het WK en de populariteit van onze nationale ploeg, kon u al in de Gondola van april lezen. En dat doen ze niet zomaar. De WK-deelname zou immers 35 miljoen extra omzet betekenen voor de supermarkten, zegt Buurtsuper.

 

Door jarenlange afwezigheid van de Belgen op de hoogmis van het voetbal en de hype rond onze nationale voetbalploeg, zou de commerciële impact van het voetbaltornooi tot ongeëvenaarde verkooprecords kunnen leiden. De Belgische supermarkten een extra omzet van 35 miljoen euro kunnen binnenhalen. Dat heeft Buurtsuper (de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten) berekend naar analogie met een Nederlandse ING-studie. Daaruit bleek dat de Nederlandse supermarkten tijdens het WK, afhankelijk van het succes van het Nederlands Elftal, een extra omzet van 30 miljoen tot 80 miljoen euro kunnen genereren. Vallen de prestaties van Oranje tegen, dan kunnen de supermarkten echter ook verlies lijden op de gemaakte marketing kosten en eventuele derving van onverkochte producten, aldus de ING-economen.

 

Assortiment

Ook de Belgische supermarkten bereiden zich voor op het WK Voetbal in Brazilië. Vooral de rol van de Rode Duivels, na jarenlange afwezigheid op dat tornooi, brengt de commerciële molen stilaan op gang. Op dit moment worden er in de supermarkten 100 tot 150 artikels aangeboden die “WK-gekleurd” zijn: van tv-worstjes in Rode Duivels-stijl, tot bierglazen van Jupiler, ijsjes in de Belgische driekleur, etc… In het april-nummer van Gondola Magazine gaven we reeds een overzicht van deze producten mee.

 

Volgens Buurtsuper.be moet het strafste nog komen: in de maand mei zullen tal van bus-aan-bus folders het tempo van introducties op de winkelvloer drastisch opvoeren. Het is eigenlijk nu pas dat de meeste WK gerelateerde producten worden aangeleverd in de winkels. De komende maand staan dan ook in het vers rayon van de supermarkt: Braziliaanse gehaktballen, WK-paté, Voetbalbroodje, Rode Duivel hamburger en de WK-tapasschotel op het supermarkt menu.

 


Lees meer over de WK-gekte op de winkelvloer in Gondola Magazine #198. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen