Wie wil er (g)een persoonlijke assistent?

Eén week lang werkte journalist Dominique Soens met Google Home, de persoonlijke, stemgestuurde assistent van Google. En hij raakte onder de indruk.

 

Een dinsdag op kantoor. Mijn collega Martijn zet een klein toestel op mijn bureau. “Afscheid van een baby”, zegt hij er met gevoel voor dramatiek bij. Hij heeft het toestel een tijd in zijn bezit gehad en is er blijkbaar gehecht aan geraakt. Ik heb geen flauw idee waarom. Het enige wat ik zie, is een luidspreker met bovenaan enkele led-lichtjes die opgloeien wanneer je het toestel aansluit. Bizar. Ik moet een app installeren op mijn smartphone, dat is het eerste wat de vrouwenstem van Google Home me zegt. Daarna sluit ik het toestel aan op mijn wifi-netwerk en kan ik met Google Home beginnen werken. Ik moet mijn nieuwe assistent toestemming geven om me te helpen, lees ik op het scherm van mijn gsm. Zo krijgt hij toegang tot de content die ik op internet en op apps bekijk, gegevens van mijn gsm (contacten, agenda,… ) en neemt hij de ingesproken en audio-invoer op om mijn stem te kunnen herkennen. Ik kan kiezen tussen een vrouwen- of mannenstem als mijn Google assistent. Het wordt de vrouwenstem: iets aangenamer. Daarna koppel ik mijn gsm en Google Home met een bluetooth verbinding.

 

Ik begin elk commando zoals aangegeven met ‘Hey Google’ of ‘OK Google’, daarna stel ik de vraag. In het Engels, want een Nederlandstalige versie is er voorlopig niet (Google Home bestaat ook in het Frans, maar die versie heeft onze redactie niet getest, n.v.d.r.). Ik vraag aan mijn gloednieuwe assistent eerst waar de dichtstbijzijnde bloemenwinkel is. Het antwoord komt quasi onmiddellijk. “In de Kortrijksesteenweg 403, op zo’n 400 meter afstand”, zegt de vrouwenstem vastberaden. Helaas: niet juist. Er is een bloemenwinkel om de hoek, op minder dan 100 meter. Een slecht begin, maar Google Home is veelzijdig, dus geef ik niet op. Ik had toch niet echt bloemen nodig. Ik vraag Google om een grap. “This might make you laugh. Why are libraries so strict? They have to go by the book.” Hmm, valt tegen. Maar dat ik niet lach, is niet erg. Google Home heeft geen gevoelens die ik kan kwetsen. En ach, gevoel voor humor verwacht je sowieso niet van een machine.

 

Een belangrijkere vraag: kan Google Home ook iets betekenen voor de manier waarop we consumeren? Absoluut. Telkens je iets tekort hebt in de koelkast spreek je Google Home aan en laat je een item op jouw boodschappenlijst zetten. Scrollen, typen of schrijven hoeft niet. Gewoon een korte mededeling en jouw boodschappenlijst is geüpdatet. In het weekend, wanneer je boodschappen doet, heb je een kant-en-klare lijst in je telefoon zitten. Je kan ook bestellingen plaatsen voor producten van winkels die aangesloten zijn bij Google Express. Dat zijn zonder uitzondering Amerikaanse winkels die online aanwezig zijn en een uitgebreid assortiment aanbieden: Costco, Walmart, Target, enzovoort. Je kan een kredietkaart koppelen aan het toestel zodat je aankopen meteen betaald worden. Opnieuw: enkel bij Amerikaanse winkels. Een belangrijk euvel. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft wel een app klaar om boodschappen te bestellen via Google Home. De app komt ter beschikking zodra Google Home ook in het Nederlands werkt. Dat moet tegen de zomer het geval zijn (Ondertussen heeft Carrefour Frankrijk aangekondigd dat het aan een gelijkaardig project werkt, n.v.d.r.). Google onderhandelt op dit moment met verschillende Belgische supermarkten om ook hun producten aan te bieden voor Google Home, maar verklapt nog niet met wie. Wanneer het apparaat beschikbaar zal zijn in België is nog onduidelijk, al wordt druk gespeculeerd dat dat begin 2019 zou zijn. Ook voor het boeken van reizen is Google Home handig: je kan vragen om de goedkoopste vlucht naar Rome of Londen in een bepaalde periode en die vastleggen.

 

Beetje per beetje ontdek ik zo hoeveel mogelijkheden Google Home heeft. Alleen al daarnaar op zoek gaan is heel leuk. “Hey Google, when is the next train to Brussels”. Ik krijg meteen het vertrekuur, de afstand naar het station en de duur van de treinreis. “Hey Google, I want a beer”, waarop ik prompt de adressen krijg van enkele cafés in de buurt. Achterhalen wat het toestel allemaal kan, kan op verschillende manier. Eén manier is ‘trial and error’, zoals ik het doe, een andere is door in de app op zoek te gaan naar de ‘services’ die aangeboden worden. Er staan er heel wat vermeld, je moet dus zelf een beetje bijhouden wat voor jezelf nuttig en bruikbaar is. Maar zelfs die opsomming is niet volledig. Niet alle diensten staan op de (Nederlandstalige) app en je moet op het internet op zoek naar bijkomende verzoeken die je kan doen. Of je vraagt het aan Google Home. In totaal biedt Google Home om en bij de 2.000 diensten aan, kom ik te weten.

 

Indrukwekkend? Dat is het zeker. Google Home maakt me in korte tijd duidelijk waarom mijn collega er verslingerd aan raakte. Om te beginnen: de stemtechnologie werkt prima. Ik moet geen commando’s herhalen omdat het apparaat me niet begrepen heeft en heb mijn handen vrij om te doen wat ik wil. Ik moet niet scrollen om bepaalde dingen op te zoeken of functionaliteiten aan te spreken. In plaats van in mijn muziekbibliotheek op zoek te gaan, vraag ik gewoon ‘Hey Google, play Kendrick Lamar’. Of ‘Give me a recipe for tuna’. De respons komt meteen, zonder haperen. Het geluid van de speaker is ook vol, zeker voor zo’n klein toestel. Alleen is de uitspraak van Nederlandse namen soms een struikelblok, omdat Google Home duidelijk niet goed weet hoe het die moet uitspreken. Zo spreekt het de naam ‘Gent’ uit als het Engelse woord ‘gent’, dus niet als ‘ghent’.

 

Nog minpunten? Eén van de beperkingen is dat het onvermijdelijk enkel met diensten van Google werkt. Je moet je muziek via Google Play, YouTube Music, Spotify of TuneIn beluisteren. Ook bij het aansluiten van je televisietoestel moet je de diensten van Google of zijn partners gebruiken. Dat betekent: een Chromecast Smart TV, Toshiba, Philips, Sony, Vizio, Bang & Olufsen, Grundig en Polk Audio. Redelijk wat, maar toch een beperking: je hebt een besturingssysteem nodig dat compatibel is. Hetzelfde geldt wanneer je andere apparaten wil aansturen met Google Home. Opnieuw is er een online lijst te vinden van diensten en apparaten die via de digitale assistent te bedienen zijn, zoals thermostaten, verlichting, gordijnen en sloten: Nest Thermostat, Samsung SmartThings, Honeywell en heel veel andere. Zonder iets te doen of ergens naartoe te scrollen kan je alles in je huis bedienen, op voorwaarde dat het om een Google-dienst of –partner gaat. Eén ding is wel duidelijk: zelfs met alle gebreken en kinderpijnen staat een stemgestuurde assistant als Google Home klaar om de huiskamer (en de keuken en de slaapkamer) te veroveren.

 

 

Editor

Deputy Chief Editor, Gondola Magazine

Dominique Soenens

Side banner - Ingenico ePayments