De nieuwe Waalse regering wil statiegeld invoeren op blikjes en plastic flessen. Dat heeft bevoegd minister Carlo di Antonio (CDH) gisteren gezegd op radiozender BEL Rtl. Vlaanderen laat ook een studie uitvoeren naar de impact van zulke maatregelen.

De idee is niet nieuw: in 2011 kwamen di Antonio en de Franstalige humanisten van CDH al eens met een voorstel op de proppen. Uit een bestelde studie bleek toen dat de voordelen voor het milieu legio zouden zijn, maar dat het voorstel economisch slechte gevolgen met zich mee zou brengen. De Waals minister van milieu blaast dat voorstel nu nieuw leven in. 

5% van alle blikjes zou als zwerfvuil in de natuur terecht komen, zegt hij. Niet alleen slecht voor het milieu, maar ook kostelijk. Volgens Antonio kost het de Waalse overheid jaarlijks 20 miljoen euro om de snelwegen en gewestwegen proper te houden. Voor de Waalse gemeenten zouden de kosten oplopen tot honderden miljoenen euro’s. “Wallonië is één van de meest vervuilde regio’s in Europa”, klinkt het.

Di Antonio denkt dat 10 eurocent per blikje zou volstaan om het zwerfvuilprobleem op te lossen in twee jaar tijd. De Tijd schrijft ook dat de Waals minister hoopt dat Vlaanderen eenzelfde maatregel zal nemen. Anders heeft Wallonië immers een concurrentieel nadeel. De mogelijke invoering van statiegeld op blik en plastic flessen staat in het Vlaams regeerakkoord vermeld, maar een beslissing is daarin nog niet genomen. De regering heeft wel een impactanalyse besteld om de effecten van de maatregel te bestuderen.

TegenstandersFost-Plus heeft al aangegeven tegen de maatregel te zijn. Te complex en te moeilijk uit te voeren, klinkt het. Bovendien zou een nieuw systeem het huidige sorteer-en-recylceer-systeem in gevaar brengen. 

Ook Unizo en Comeos spreken van een slecht idee. "Het opzetten van een statiegeldsysteem voor drankblikjes zou de bedrijfswereld tussen de 150 en 310 miljoen euro kosten. Een kost die grotendeels door de grote winkelketens zal worden gedragen – omdat die als enige voldoende ruimte hebben. Daarnaast zullen alle drankenproducenten extra moeten investeren in het ontwikkelen van specifieke verpakkingen", klinkt het bij Comeos.