Begin deze week raakte bekend dat Delhaize Group de aankoopgroepering AMS vanaf 1 januari zal verlaten om zich bij Coopernic aan te sluiten. Frederic Van Daele (VP Investor Relations Delhaize Group) vertelt ons waarom de retailgroep van inkooppartners verandert.

 “Er zijn redelijk veel wijzigingen geweest bij de Europese inkoopallianties”, zegt Van Daele. Hij verwijst naar de leegloop bij Coopernic vorig jaar, toen onder andere Colruyt en Rewe de alliantie verlieten om zelf CORE op te richten. Maar ook bij AMS (Ahold Marketing Service), het aankoopverbond waar Delhaize tot eind dit jaar nog deel van uitmaakt zag leden vertrekken. “Toen Système U vertrok, hebben we toch een belangrijke partner verloren”, zegt Frederic Van Daele.

Bovendien deelt Ahold de lakens uit bij AMS, het concern dat met Albert Heijn sinds kort een concurrent is van Delhaize op de Belgische markt. “Dat heeft de situatie er niet eenvoudiger op gemaakt”, klinkt het. Van Daele benadrukt dat het altijd goed gegaan is met Ahold, maar Delhaize kiest nu toch voor een andere partner: het Franse Leclerc.

“Wij zijn heel positief over de nieuwe samenwerking met deze nieuwe partner; en verwachten er voordelen mee te boeken. Vooral op vlak van private label, maar ook voor non-food producten en nationale merken”, zegt Frederic Van Daele. Hij noemt Leclerc ook een partner “met dezelfde inkoopfilosofie”.

In een interview met onze Franse collega’s van LSA, laat CEO Michel-Edouard Leclerc weten dat een internationale alliantie enkel mogelijk is met retailers die nationaal betrokken zijn, en niet met collectieve structuren. Sterk staan op het Europese niveau om nationaal sterker te staan, is de redenering.

Leclerc bleef na de leegloop alleen achter in Coopernic, maar is druk bezig met een Coopernic II op te richten. Het heisde naast Delhaize ook al Coop Italia (ook ex-AMS) aan boord, en in LSA laat Leclerc uitschijnen dat er al andere partners op komst zijn. Coopernic II is daarmee al goed voor 80 miljard euro omzet per jaar.