Waarom de groente- en fruitbestedingen met 14% zijn gestegen in 10 jaar tijd

Het aangekochte volume van verse groenten en fruit daalde de voorbije tien jaar. Door een hogere gemiddelde winkelprijs maar vooral door een verschuiving in assortiment stegen de bestedingen van deze categorie wel. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van VLAM.

 

Dalende aankopen maar groeiende bestedingen

De aankopen per capita van verse groenten en fruit daalden de voorbije tien jaar met 9%. Vooral vers fruit verloor terrein en moest 14% aan volume inleveren. Verse groenten konden zich in deze periode relatief handhaven en verloren maar 2% in volume. Dit ondanks een groeiend gezondheidsbewustzijn. De opkomst van ‘eigen kweek’ en het bewuster omgaan met voedsel is wellicht een verklaring voor deze tendens. De Belg koopt nu gemiddeld 40 kg verse groenten en 47 kg vers fruit per jaar. De groente- en fruitbestedingen per capita daarentegen stegen in de periode 2004 tot 2014 met 14%. De groentebestedingen stegen zelfs met 26%, deze van fruit met 6%. De Belg besteedt nu 88 euro aan verse groenten en 105 euro aan vers fruit. De gemiddelde winkelprijs van deze categorie is sinds 2004 gestegen maar de hogere besteding is vooral te verklaren door een verschuiving in het assortiment naar de iets duurdere producten.

 

Kerstomaat wordt belangrijkste segment in de tomatenmarkt

Het groenteassortiment kende het afgelopen decennium enkele opmerkelijk stijgers en dalers. Bij de grootste stijgers noteren we: lange romatomaten, kerstomaten, ijsbergsla, Chinese kool en asperges. De trostomaten groeiden ook sterk maar zij namen de plaats in van de gewone losse tomaten.  Het zijn vooral de kerstomaten die de laatste jaren sterk aan populariteit wonnen. Ze halen nu een volumeaandeel van 17% en een waardeaandeel van 33%. Hiermee zijn de kerstomaten in waarde het belangrijkste segment geworden binnen de tomatenrayon.

 

 

Opmars van de vruchtgroenten

De categorie van ‘uitheemse groentesoorten’ zag zijn aankoopvolume quasi verdubbelen maar ook vruchtgroenten die hier gekweekt worden zoals aubergine, courgette en paprika deden het zeer goed. De klassiekers zoals prei, ajuin en wortel surften mee op de kookhype en groeiden stevig door. De grootste klappen kregen de koolsoorten: witte, rode en groene kool en bloemkool. Zij zagen hun volume gehalveerd. Ook kropsla en selderij deelden in de klappen. Binnen de toptien van aankoopvolume staat de tomaat op één, op de voet gevolgd door de wortelen.

 

De appel op één binnen de fruitkorf maar groei van het zacht fruit

Binnen het fruitassortiment was er, de voorbije tien jaar, een enorme plus voor de kleinere segmenten van braambessen, frambozen en blauwe bosbessen. In het middelgrote segment steeg vooral de ananas. Binnen de toptien waren de grootste stijgers op lange termijn: de banaan, de aardbei, de kiwi en de mandarijn. De grootste dalers zijn: pompelmoes, rabarber en perziken. Ook de toppers: appel en sinaasappel daalden sterker dan gemiddeld en verloren marktaandeel in de fruitkorf.

 

Dis 1 marktleider en sterke groei van hard discount

Op het vlak van de distributie van verse groenten en fruit is ‘Dis 1’ marktleider met 48% marktaandeel gevolgd door hard discount met 23%. Het is vooral hard discount die fors terrein wint ten koste van de kleinere kanalen zoals de openbare markt en de speciaalzaak. De openbare markt daalde van 13% marktaandeel naar 5% en de speciaalzaak ging van 9 naar 4% marktaandeel. Op de derde plaats komt de buurtsupermarkt met 14% marktaandeel. Dit kanaal wist zich goed te handhaven de voorbije jaren. De rechtstreekse verkoop van verse groeten en fruit via de hoeve en via de boerenmarkten is in België goed voor een stabiele 2% van het volume.

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock