CEO Gondola

Pierre-Alexandre Billiet

vrijdag, 1 maart, 2019 - 09:59

Waarom Coolblue (nu pas) winkels opent in Wallonië

Coolblue opent winkels in Luik, Charleroi en Gent, nadat het vorige week al bekend maakte dat het ook in Brussel een winkel opent. Een expansiestrategie die aansluit op wat online marketplaces en pure online spelers als sinds vijf jaar doen: winkels openen om de relatie met hun klanten persoonlijk te maken. Uit onderzoek blijkt dat bij het openen van fysieke winkels het verzorgingsgebied – lees: het aantal IP-adressen in een bepaalde geografische zone – met bijna 200% groeit. Een cijfer dat kan tellen. Maar voor veel klanten is of was zo’n winkel een baken van vertrouwen, zeker in het verleden, toen het internet en kopen via het internet voor velen nog abstract was. 

 

Maar vertrouwen en groei zijn niet de enige redenen waarom een keten als Coolblue nog meer winkels opent. Nog een reden is dat het symptoom van ‘dropshipping’ nog sneller groeit. Dropshipping is een constructie waarbij een retailer een bestelling krijgt van een consument, waarna die retailer de bestelling plaatst bij een producent of groothandel. Vervolgens levert die het product rechtstreeks aan de consument, terwijl de factuur naar de retailer gaat, die vervolgens zelf een factuur opmaakt voor de consument. Dropshippers kunnen de microscopische relatie met de klant beter aan, en daarvoor moeten webwinkels het contact blijven onderhouden en vooral blijven verdiepen. En dat is niet mogelijk met een naar het Frans vertaalde website, zoals Coolblue die tot nu toe had. Zelfs in anno 2019 blijft er niets zo intiem als een echte, goeie, ouwe winkel.