Waarom Brabantia de consument centraal stelt

brabantia

 

Brabantia is de afgelopen jaren geëvolueerd van een productgericht bedrijf naar een consumentgerichte onderneming. Met succes, want na enkele mindere jaren is het merk weer aan het groeien. CEO Tijn Van Elderen licht de verandering in strategie toe. 

Vanwaar deze verandering?

In 2012 hebben we een analyse gedaan om duidelijk te maken wat de sterktes, zwaktes en uitdagingen waren voor Brabantia. De situatie was zo dat we een merk hadden dat sterk stond in Europa, geassocieerd werd met kwaliteit en we een financieel gezond bedrijf waren, en dat in crisistijd. En toch waren we niet aan het groeien. Daarom hebben we consumentenonderzoeken uitgevoerd om te kijken waar het schoentje knelde. De conclusie? De consument vond de kwaliteit van Brabantia uitstekend en was ook tevreden van onze service, maar het mocht allemaal wel wat spannender en verrassender. Op basis daarvan hebben wij onze nieuwe visie “Design For Living” uitgewerkt, die we in februari 2014 gelanceerd hebben.

Wat houdt die nieuwe visie in?

Dat we van de dagelijkse karweitjes dagelijkse pleziertjes willen maken. Zo is er tegenwoordig meer afwisseling in ons assortiment, meer aandacht voor aantrekkelijke lifestyle fotografie, eigentijdse kleurenpaletten en mooie details. Technische details zoals een klik ter bevestiging bij het sluiten van de vuilnisbak kunnen ook helpen om het leven van onze klanten aangenamer te maken. En in de verzendverpakkingen van onze webshop steken we boodschappen om de consument te bedanken en veel plezier te wensen met zijn aankoop. We proberen die consument ook meer te betrekken.

Hoe?

Brabantia wil positief verrassen door als organisatie zijn producten en services naar een 9+ niveau te tillen. Dit willen we bereiken door bijvoorbeeld bovengenoemde activiteiten maar ook door op onze social media-kanalen bijvoorbeeld inspiratie en tips aan te bieden, maar ook consumenten actief te betrekken. Zo zijn teksten op onze vuilniszakken rechtstreeks ingestuurd door onze volgers op Twitter!

Waar zetten jullie nog meer op in in het kader van Designed For Living?

Duurzaamheid. Dat is dat we eigenlijk al jaren doen, hoor. In de jaren ’70 waren we bijvoorbeeld één van de eersten om een moderne waterzuiveringsinstallatie de installeren. Maar nu hebben we onszelf enkele eisen opgelegd: we willen binnen deze generatie realiseren dat we 100% draaien op hernieuwbare energie, geen toxische producten meer gebruiken, dat al onze materialen recycleerbaar zijn en dat het water dat hier buitengaat schoner is dan wanneer het binnenkomt. Ook planen we in het kader van het WeForest-project een boom voor elke droogtrommel die we verkopen.

En werpt de nieuwe aanpak al zijn vruchten af?

Na een daling tussen 2008 en 2012, was 2014 een stabiel jaar. En nu gaan we naar 7% groei. Het gaat dus best goed (lacht).

 


Wil je meer weten over de consumentgerichte aanpak van Brabantia?
Kom dan naar Marketing Discovery – Consumer Centricity op 17/9

 

 

 

 

 

 

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE