Voedselverspilling is en blijft een hekel punt voor food retailers. Dat brachten de rel tussen Comeos en het OIVO over de rol van supermarkten nog eens duidelijk. Net als het nieuws dat 70% van de voorgesneden sla bij Tesco wordt gegooid.

Food retailers staan volgens Eurostat slechts in voor 5% van alle voedselverliezen. De verliezen zijn volgens Comeos in België zelfs beperkt tot 2,5% van het totaal. Bovendien nemen de ketens nemen verschillende initiatieven om de verspilling te beperken en hun overschotten weg te schenken of te hergebruiken. Maar het nieuws dat voorverpakte sla van Tesco meer in de vuilbak dan op het bord belandt en de kritiek van het OIVO op de retail doen toch nadenken over de rol van de supermarkt in de voedselverkwisting.

“Verspilling bij promo’s”Supermarkten zouden bij hun promoties niet genoeg rekening houden met voedselverspilling. En een te goede dienstverlening werkt verspilling in de hand. Dat waren de opvallendste conclusies van het onderzoekscentrum OIVO over de rol van supermarkten in voedselverspilling. De consumentenorganisatie nam interviews af met vertegenwoordigers van Carrefour, Colruyt, Delhaize, Cora, Lidl, Prima en Origin'O.

Daaruit bleek dat de retail vooral sterk inzet op het beperken van voedselverspilling in de supermarkten zelf door voorraadbeheer. Zodra producten worden afgeprijsd ter promotie wordt het echter lastiger om de vraag te voorspellen, en ook op weersveranderingen kunnen de voorraadsystemen volgens het OIVO nog niet genoeg inspelen. Volumepromoties zouden ook automatisch tot meer verspilling leiden volgens de consumentenorganisatie. “Beperk volumepromoties zoals '2 halen, 1 betalen' tot non-foodproducten en lang houdbare producten”, kliknt het advies van het OIVO aan de sector.

Nog een “mogelijke belangrijke oorzaak van voedselverspilling in de supermarkt is de wens om klanten een goede dienstverlening aan te bieden”. Door klanten ‘s avonds nog vers brood aan te willen bieden, moet er volgens het OIVO bijvoorbeeld automatisch meer weggegooid worden. Handelsorganisatie Comeos is het daar alvast roerend mee oneens. “Ik hoorde en las al veel belachelijke zaken, maar dit slaat alles. Omdat we de klant willen aanbieden wat hij zoekt, zijn wij dus verantwoordelijk? Hetzelfde verhaal met die kortingen: omdat we een korting aanbieden op producten in de snelverkoop, zouden wij dus schuld hebben aan voedselverspilling?”, klinkt het scherp bij Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos.

Consument verspilt meer Waar de twee partijen het wel over eens zijn is dat de consument meer verspilt dan de retailers. “De overschotten in de handel zijn beperkt tot 2,5% van het totaal. De consument is verantwoordelijk voor 25%”, zegt Comeos. Deze week publiceerde het Britse Tesco hallucinante cijfers over de voedselverspilling bij haar klanten. Uit onderzoek van de retailreus blijkt dat de helft van alle broodproducten in de vuilnisbak belandt. Hetzelfde geldt voor 68% van de salades, 40% van de appels en 20% van de bananen. Omdat Tesco verspilling wil tegengaan zal het minder brood etaleren, en geen volumepromoties voor salades meer voeren. Ten slotte zal de keten ook de ‘gebruiken tot’-aanduiding op verpakkingen schrappen, omdat die door klanten met de houdbaarheidsdatum verward wordt.