27.000 euro is het bedrag van de boete die door het Hof van Appel van Gent wegens misleidende reclame is opgelegd aan de discountketen Lidl. Ter herinnering: vorig jaar is Lidl veroordeeld wegens overtreding van de wet op de handelspraktijken. De reden? Tussen eind 2007 en maart 2009 heeft de keten 160 afgeprijsde artikelen aangeboden zonder voldoende artikelen in voorraad te hebben. Ontevreden klanten hebben toentertijd aangevoerd dat zij valselijk waren ingelicht. De FOD Economie heeft vervolgens kort na sluitingstijd een inspectie uitgevoerd bij verschillende verkooppunten om de voorraadniveaus te controleren.

Lidl was er snel bij om te reageren op de berichtgeving rond de veroordeling. De hard discountketen benadrukt onder andere dat ze de voorbije jaren zwaar heeft geïnvesteerd in de werking van de kantendienst. “De klachten van de klanten over de beschikbaarheid van promotieartikels zijn op drie jaar tijd met maar liefst 95 procent gedaald, maar wij zijn pas tevreden als alle klanten geholpen worden,” verduidelijkt woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Hij stipt daarnaast ook aan dat Lidl een regionale klantendienst heeft opgericht en dat de keten heeft geïnvesteerd in een betere afstemming per winkel tussen klanten en actie-artikels. “Via de website en de folder communiceren we bovendien hoeveel stuks er per winkel beschikbaar zijn”, klinkt het tot slot.