Home improvement retail specialist

Chris Van Wesemael

donderdag, 3 augustus, 2017 - 15:06

Van MediaMarkt tot Vanden Borre: u volgt nog?

De non food retail staat ontegensprekelijk onder druk en dat leidt tot afsplitsingen (Casa), winkelsluitingen (Blokker), opsplitsingen (Metro en MediaMarkt), samenwerkingen (FBD en dus Ixina, met Vanden Borre Kitchen) en overnames (Ceconomy, lees MediaMarkt en Fnac Darty of in België ook … Vanden Borre).

Iedereen zal voldoende de laatste ontwikkelingen hierover hebben kunnen lezen in de financiële en vakpers; het is onnodig er hier nog verder over uit te wijden.

 

Na vooral alarmerend nieuws uit de home&deco branche, volgt dus ook verrassend nieuws in huishoudelectro en electronica.

 

Fnac probeerde zich enkele maanden geleden te diversifiëren om de moeilijkheden in de verkoop van boeken, CD,'s - DVD's en kleine electronica, die erg te lijden heeft onder e-commerce, uit te vlakken. De acquisitie van Darty moet in dat kader worden gezien. De Metro group splitste zich op met als doelstelling beter te focussen op de erg verschillende sectoren (groothandel food en specialist in consumer and household electronics). Dat de echte reden de jarenlange slechte resultaten van de Metro group zijn, wordt nu even naar de achtergrond verwezen. Tot hier volgt u zeker nog.

 

Ceconomy staat nog maar pas op eigen benen of het neemt al een belangrijke participatie – het wordt de grootste aandeelhouder – in Fnac Darty en dus ook Vanden Borre, met de mogelijkheid tot het verwerven van een meerderheid van de aandelen op relatief korte termijn. Ook hier is het geen kunst te volgen wat er gaande is.

 

België – wie volgen wil, kan best aandachtig zijn.

 

Als we de hele situatie specifiek voor België bekijken, dan komen we toch wel tot eigenaardige bevindingen, die zeer zeker een weerslag zullen hebben op de toekomst van al deze enseignes op de lokale markt.

 

Door een belangrijk aandeelhouder te worden van Fnac, wordt Mediamarkt enerzijds een stukje concurrent van zichzelf (Vanden Borre) en van… Makro aangezien daar nog heel wat producten (office, boeken,…) worden aangeboden die ook bij Fnac te vinden zijn. Het “toeval” wil nu dat zowel Fnac als Makro in België niet meteen rooskleurige cijfers kunnen voorleggen. U volgt nog?

MediaMarkt gaat dus eigenlijk letterlijk “van binnen uit” – er is in elke Makro een MediaMarkt – het voormalige moederbedrijf, waar het nog steeds 10% aandeelhouder van is, concurrentie aan doen!

 

De samenwerking tussen FBD (o.a. Ixina) en Fnac Darty (Vanden Borre) resulteerde in een nieuwe keten van keukeninstallateurs: Vanden Borre Kitchen. De drijfveer hier is, aldus Charles-Henri De Maleissye in Gondola aan paar maanden geleden, dat heel wat retailers in huishoudelectro de stap naar de keukenbranche zetten gewoon omdat een groot deel van de apparaten net daar wordt verkocht (70% van de helft van de markt wordt verkocht bij eerste uitrusting).

 

Een logische volgende stap kan dan ook zijn dat Ceconomy (u weet wel: MediaMarkt) eens het de meerderheid in Fnac Darty heeft verworven (u weet wel: Fnac, Vanden Borre) zich inkoopt bij FBD (jawel: Ixina, Vanden Borre Kitchen) om zo de hele “keukenmarkt” in alvast een aantal landen onder controle te hebben.

Bill Clinton gebruikte in zijn presidentiële campagne in 1992, ingevolge de recessie waar Amerika door ging (recessie, vergelijkbaar met slechte resultaten van retailers) de slogan “The economy, stupid!”.

We stevenen hier op een variant af: “The Ceconomy, stupid!”.

Voor de jongere lezers: Clinton won toen de verkiezingen.

 

Ik zou niet graag in de schoenen staan van de fabrikanten en leveranciers van huishoudelectro. Immers, voor zover u nog volgt, kan het gros van de retailers vandaag al gewoon bij elkaar de condities vergelijken. Het is toch één pot nat geworden. De vraag is of de retail en de consument daar uiteindelijk beter van worden. Of ook: volgt u nog?

Jobs - NL