United Drinx wil drinkshops professionaliseren

De coöperatieve drankaankoopgroeperingen Districo en Distribel hebben samen United Drinx opgericht, een joint venture waarin de twee partijen hun krachten bundelen op vlak van magazijnen en aankoopkracht. De nieuwe vennootschap zal 110 zelfstandige handelaars overkoepelen en een omzet van meer dan 150 miljoen euro realiseren. Ook het insigne ‘Drinxit’ gaan de twee partijen verder uitbouwen, vertelt Hendrik Wostyn (CEO United Drinx en Algemeen Directeur Districo).

Is Drinxit een keten?
Het is ons insigne, ons logo voor drinkshops. We zijn geen echte winkelketen, maar we zijn een aankoopgroepering die ook als één geheel wil communiceren met de particulier, en dat via ons insigne Drinxit. Momenteel hebben we 55 Drinxit-shops, en daar gaan er hoogstwaarschijnlijk nu een 15-tal bijkomen. Dan beschikken we dus over een 70-tal verkooppunten, al willen we snel naar 100 gaan. Want dit is zeker geen eindpunt. Ik ben er zeker van dat er nog heel wat zelfstandige drankhandelaars zijn die hun wagonnetje bij ons zullen willen aansluiten en ik geloof in het verder integreren van drinkshops.

U noemt Selexion als voorbeeld. Waarom?
Dat is een prachtig voorbeeld van een aankoopgroepering die als één geheel naar de consument stapt maar met de perceptie dat het om één winkelketen gaat. Zij worden ook geconfronteerd met dezelfde problemen als wij: het zijn allemaal verschillende zelfstandigen, met verschillende winkeloppervlaktes e.d. en toch is het een mooi gestructureerd geheel. Wij willen de drankenhandelaars op een vergelijkbare manier professionaliseren. De drinkshops worden belangrijker in het distributielandschap, maar er is nog te veel versnippering. Als we genoeg leden kunnen samenbrengen gaan we op de duur genoeg critical mass hebben om nationale reclamecampagnes te organiseren.

U gaat de concurrentie aan met Prik & Tik, maar ook met de supermarkten?
We mikken op dezelfde klassieke consument, maar onze aanpak is anders. Colruyt zet bijvoorbeeld in op een beperkt assortiment aan de laagste prijs, maar wij gaan juist voor een zo uitgebreid mogelijk aanbod. Er zijn waanzinnig veel innovaties in dranken, zodanig dat het moeilijk wordt voor de supermarkten om te volgen en ze keuzes moeten maken. Wij willen net een zo ruim mogelijk assortiment aanbieden. Zo vind je bijvoorbeeld een walhalla aan streekbieren bij ons. Daarmee zetten we in op de beleving rond dranken. Ook proximiteit en service zijn sterke punten. In de supermarkt zit je kar al vol met food en non-food, en is het moeilijk om daar nog een bak bier bij te nemen. Bij een drinkshop laad je die gewoon rechtstreeks in de auto, of doet de handelaar het voor jou.

Zijn de vaak magazijn-achtige winkels dan geen hindernis?
Die tijd ligt ondertussen achter ons. Vroeger waren drinkshops inderdaad vaak veredelde garages, maar nu zijn het echt stand-alones, aparte profit centers. Het gaat steeds vaker om professionele en moderne winkels, die gerust naast een buurtwinkel kunnen staan. Dat is echter nog niet overal zo, en dat is een aandachtspunt voor de toekomst. Maar het is niet simpel om alle leden mee te trekken, want zij zijn natuurlijk hun eigen baas.

Auteur: 

Joram De Bock
Bord-Bia - NL - SIDE