De Britse retailer Tesco test momenteel een reeks interactieve technologieën in drie verschillende filialen in het Verenigd Koninkrijk. Onder meer het gebruik van touchscreens, een interactieve passpiegel en virtuele mannequins moeten helpen om kledij te verkopen.

In de winkels die deelnemen aan het proefproject werd een digitaal scherm geplaatst dat de weg wijst naar de kledij.

Ook werd een kiosk geïnstalleerd met self-servicetouchscreens en -barcodescanners, waar klanten kunnen kennismaken met online producten, hun recensies en aanbevolen accesoires kunnen opzoeken, en ze kunnen kopen met een betaalkaart.

Tesco test ook een interactieve spiegel. De ‘Kids StyleMe Mirror’ heeft een ingebouwde camera die een foto van een kind neemt en daar kledij bovenop plakt die kan geselecteerd worden via een interactieve interface.

Nog verder gaat de virtuele mannequin, die gebaseerd is op hologramprojecties en de klant wijst op de locatie van een bepaalde kledinglijn.

De combinatie van al deze interactieve technologieën wil de klant optimaal betrekken en de voordelen van onlinewinkels in de fysieke integreren. Maar Tesco doet dit niet zomaar.

Uit onderzoek van informaticabedrijf Cisco blijkt dat 85 procent van de consumenten in de winkel via self-service toegang wil hebben tot digitale content. Volgens Cisco moeten retailers dan ook mobiele toepassingen voorzien.

“Om van shoppers kopers te maken, moeten retailers online en fysieke diensten samenvoegen om aan de eisen van de digitale shoppers van vandaag te voldoen”, zegt Dick Cantwell van Cisco. “Het is duidelijk dat de consument liever tussen bits en bytes shopt, gezien dat het grootste deel van het aankoopgedrag gevormd wordt door online bronnen”.

Foto’s van de in-store technologie van Tesco vindt u hier: http://www.kioskmarketplace.com/slideshow.php?ssn=538