Tetra Pak mikt op innovatie

Na zes jaar presenteerde het boegbeeld van de aseptische verpakking zich nog eens op Anuga Food Tech. Het kwam met een visie… en tal van nieuwigheden.
In 2009 nam Tetra Pak niet deel aan Anuga Food Tech. De gigant vond het toen niet echt nuttig om zijn klanten in het midden van de financiële crisis aan te sporen tot investeringen. Drie jaar later is de bankencrisis uitgegroeid tot een economische crisis, wat de fabrikant dit keer echter niet tegenhoudt om groots uit te pakken in Keulen. De stand van het bedrijf is maar liefst 4800m2 groot. Niet dat deze overtollige ruimte bevat, integendeel. Elke meter werd benut voor een indrukwekkende demonstratie op zowel technisch, pedagogisch als marketinggebied. De marktleider, die verleden jaar een groei kende van 5% en een totale omzet draaide van 10,4 miljard euro, heeft duidelijk vertrouwen in de toekomst. Tetra Pak heeft dan ook heel wat te melden. Aan de markt, de klanten en aan de talrijke journalisten. De buitenlandse pers was dan ook massaal naar Keulen afgezakt op 27 maart laatstleden. Dennis Jönnson, voorzitter en CEO van het bedrijf, maakte zijn toekomstvisie wereldkundig. De komende tijden zullen volgens hem bepaald worden door drie factoren, die allemaal nieuwe kansen zullen scheppen. Eerst en vooral is er de demografische factor. De wereldbevolking groeit, de steden dijen uit, de mensen worden ouder. Vervolgens moet rekening gehouden worden met de globalisering en de economische verschuiving naar een aantal groeilanden, waar een middenklasse zich begint te ontwikkelen. Ten slotte is duurzame ontwikkeling een must. Deze beheerst de hele verpakkingsketen. In 2020 zullen twee miljard mensen verpakte producten gaan gebruiken. Ze zullen zorgen voor groei in alle categorieën van vloeibare producten waarvoor Tetra Pak verpakkingen voorstelt. In 2015 zal de melkproductie 50 miljard liter bedragen, tegen 35 miljard in 2005. Hallucinant! Het dynamische bedrijf is er zich dan ook terdege van bewust dat ze door moeten gaan met hun innoverende politiek op elk gebied, zodat ze een antwoord kunnen bieden op al deze uitdagingen.

Hyperspeed!
Op de stand van Tetra pak kon je tal van innoverende business solutions bewonderen waar de firma mee uitpakt. Of liever gezegd, inpakt. De knowhow werd geïllustreerd door een aantal productielijnen die echt functioneerden op de stand en die speciaal voor de gelegenheid werden getoond. De conditionering gaat niet alleen sneller (via het Hyperspeed-concept rollen voortaan 40 000 in plaats van 24 000 producten per uur van de band), ze wordt ook aanzienlijk goedkoper: tot maar liefst 30%. Verder was er de ‘e-beam’, een nieuwe manier van steriliseren door een bundel van elektronen, die Tetra Pak ontwierp in samenwerking met Comet. De methode is volledig veilig en veel sneller dan de vorige. Bovendien komen er geen chemische producten aan te pas.

Nieuwe packagings om het verschil te maken
De nieuwigheden die onze lezers het meest interesseren zijn uiteraard diegene die ze binnenkort in de rekken zullen zien verschijnen. In Keulen werden in totaal 6 innovaties onthuld: op een deel van de stand moest namelijk aan de marketeers van de klanten-bedrijven bewezen worden dat er ontelbare manieren zijn om de verschillende productfamilies van TetraPak aan te wenden. En om ze daarvan te overtuigen heeft het bedrijf software met augmented reality ontwikkeld, die de fabrikanten en hun designbureaus toelaten aan de hand van 3D-technologie hun product te visualiseren en te optimaliseren. We nodigen u dan ook graag uit om de nieuwigheden te ontdekken aan de hand van volgende beelden.

TBA Edge verwelkomt de portion packs
In 2010 verscheen Tetra Brik Aseptic Edge, met schuine top. Dit principe werd onder meer toegepast op de nieuwe Joyvalle-verpakkingen. Gezien het succes van de formule wordt ze nu ook toegepast op individuele verpakkingen (portion packs), in de HeliCap-versie of met rietje.

Tetra Rex Pearl, elegantie troef
De Tetra Rex-lijn wordt uitgebreid met het bijzonder elegante ‘Pearl’-model, dat gewelfd is als een waterdruppel (droplet). Een vorm die de ontwerpers van packaging graag zullen aankleden. De bedrukbare oppervlakte is groter, de dop is breed en het model kan ingepast worden in de bestaande Tetra Rex-producties.

Tetra Evero Aseptic
Biedt zowel de voordelen van karton als die van een functionele flesvorm. Om te recycleren haal je gewoon het bovenste deel van de fles eraf.

Ster van de consumentenpanels
De familie Tetra Gemina Aseptic telt twee nieuwe telgen: Leaf en Crystal. Deze laatste, die hier afgebeeld staat, kan je dankzij zijn rechte randen makkelijk vastnemen. De consumentenpanels waren er gek op.

HeliCap 27
Een nieuwe generatie ‘groene’ stoppen, waarmee je niet alleen efficiënter kan gieten, maar die ook nog eens 57% minder energie vragen om open te schroeven. Belangrijk in een context van vergrijzing van de bevolking.

Auteur: 

Gondola Magazine