Test-Aankoop wil strengere oorsprongsetikettering voor vlees

90% van de Europese consumenten wil de herkomst kennen van hun vlees, ook als het verwerkt is. Daarom start Test-Aankoop, samen met de Europese overkoepelende consumentenorganisatie (BEUC), met de campagne “Waar komt uw vlees vandaan?” (Can You Trust Your Meat?).

 

Wanneer een consument een biefstuk koopt, kan hij vandaag gemakkelijk te weten komen van welk land het vlees afkomstig is. Koopt hij daarentegen een gekruide hamburger, dan heeft hij vaak het raden naar de herkomst van het rundvlees. Dat komt doordat de Europese regelgeving enkel voorziet in de vermelding van de oorsprong van vlees ingeval het over zogenaamd "vers" vlees gaat. Voor vlees in verwerkte producten, zoals charcuterie (salami, ham ...), ravioli, kipnuggets, lasagne of chili con carne is er niets voorzien.

 

Absurd, vindt Test-Aankoop. Bovendien wil 90% van de consumenten volgens de organisatie ook bij verwerkt vlees de oorsprong kennen. Daarom vraagt het dat oorsprongsetikettering zou worden verplicht voor vlees in verwerkte producten. “Transparantie is de basis van een vertrouwensrelatie tussen fabrikant en consument”, klinkt het. Met deze Europese campagne willen de consumentenorganisaties “het tij keren en ervoor ijveren dat oorsprongsetikettering van vlees de norm wordt bij verwerkte producten.” 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen