Test-Aankoop is dit jaar tussen maart en juni opnieuw naar meer dan 730 supermarkten gegaan om de prijzen te noteren van merkproducten, eersteprijsproducten, huismerken en biologische producten. Voor de eerste keer heeft Test-Aankoop een supermarkt uitgesloten. De organisatie is namelijk van mening dat bij RedMarket talrijke prijzen sterk waren gestegen nadat de onderzoekers waren langsgekomen. Aan het eind van het onderzoek heeft Test-Aankoop alle pakketten samen vergeleken. Colruyt blijft de meest interessante winkelketen, gevolgd door Okay, Carrefour Hyper, Delhaize, Albert Heijn en Carrefour Market.

Merkproducten:

Voor de merkproducten, vlees, kaas en groente en fruit blijkt Colruyt de goedkoopste te zijn. Makro, dat de kloof tussen hen van vorig jaar aanzienlijk verkleinde (2% duurder tegen 7% in 2011), zit de keten zeer dicht op de hielen. Makro wordt weer gevolgd door Delhaize (7% duurder dan Colruyt). Voor deze producten zijn de duurste supermarkten Alvo, (29%), Match (29%) en Smatch (31%).

Eersteprijsproducten:

Colruyt staat ook bovenaan in deze ranglijst, net voor Okay (1% duurder) en Delhaize (2% duurder). Onderaan de lijst vinden we opnieuw Alvo, Match en Smatch, maar ook Champion.

Huismerken:

Dit jaar heeft Test-Aankoop ook Lidl, Aldi, Colruyt en Okay in zijn onderzoek opgenomen, vanuit de overweging dat de producten die hier worden verkocht kwalitatief vergelijkbaar zijn met de huismerken. Het is duidelijk dat het toevoegen van Aldi en Lidl niet zonder gevolgen is gebleven! De ketens zijn nu namelijk veruit de goedkoopste voor dit pakket. De derde plaats wordt bezet door Leader.

Biologische producten

Colruyt is in deze categorie nogmaals de goedkoopste keten, gevolgd door Bio-Planet en Albert Heijn.