Test-Aankoop bindt strijd tegen geoblocking aan

Met een wel erg opmerkelijke sensibiliseringsvideo vragen Test-Aankoop en consumentenorganisatie BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs) het Europees Commissie een einde te maken aan geoblocking. Geoblocking is een praktijk waarbij websites consumenten uit andere Europese landen weigeren. “Pure discriminatie”, vindt Test-Aankoop, “maar helaas een veelvoorkomende praktijk.”

 

Een recente studie van het Europees Commissie toont aan dat 38% van de handelaren munt slaat uit geoblocking, zo weigeren bepaalde webshops consumenten toegang tot hun producten of diensten op basis van hun locatie. Vaak worden shoppers ook gewoon doorgestuurd naar de nationale website van het land waarin ze zich bevinden, waar prijzen en kortingen kunnen verschillen met de originele site. “Een andere prijs betalen voor een auto of een paar schoenen omdat u Belg, Frans, Italiaans of Nederlands bent? Compleet onaanvaardbaar” reageert Test-Aankoop. Niet alleen webshops gebruiken overigens geoblocking om extra winst te oogsten, ook zeven op tien websites met audiovisuele content (zoals films en sportwedstrijden) weigeren gebruikers van andere landen.

 

Sensibilisering

Het Europees Commissie zou in mei en juni met een voorstel over de brug moeten komen, waarbij eerst het geoblocken op de online webshops zal worden aangepakt. Om de Commissie op te roepen haar beloftes na te komen, sloegen Test-Aankoop en consumentenorganisatie BEUC de handen in elkaar om een opmerkelijk sensibiliseringsfilmpje te maken. Wat als geoblocking in fysieke winkels zou gebeuren? Dankzij een verborgen camera kan u daarvan het resultaat zien. 

 

 

Auteur: 

Coralie Gilissen