Terug naar school

Felle kleuren en duurzaamheid zijn de grote trends

Er staat alweer een nieuw schooljaar voor de deur. De invloed van jongeren op het aankoopgedrag van hun ouders is blijkbaar erg groot, groter dan bijvoorbeeld voor ontbijtgranen of algemene voeding. Gondola klopte aan bij Gunther Desmet, directeur aankoop Dreamland. Wat verwacht hij van het Terug naar school-seizoen 2010?

Bij Dreamland wordt alles in stelling gebracht om de aankopen voor het nieuwe schooljaar in goede banen te leiden. “Wij maken een onderscheid tussen de ‘bagagerie’, met rugzakken en schooltassen, en het gewone schoolgerief of stationery,” zegt Gunther Desmet, directeur aankoop Dreamland. “Bij de bagagerie hebben wij bij Dreamland gaandeweg een zeer groot aanbod uitgebouwd. Merken als Eastpak, Dakine en JanSport lopen nog steeds erg goed. Kipling startte destijds in het middelbaar onderwijs en vind je nu vooral terug in het basisonderwijs en is ook iets duurder.”

Voor dit jaar verwacht Desmet dat Dreamland opnieuw gaat ‘plussen’. Zeker met Dakine en nieuwkomer Skullcandy, een merk van hippe koptelefoons dat met vier rugzakken op de markt komt. Want hoe werkt dat? Meestal wordt iets hip binnen een kleine groep van consumenten en dan slaat dat over naar de rest. Het is trouwens opvallend hoe vaak zo een trend ontstaat in de surfwereld, merkt Desmet op. Kijk naar Quicksilver, O’Neil enzovoort.

Crisis? What crisis?.Heeft de crisis de verkoop van schoolgerief de voorbije jaren beïnvloed, willen we weten. Gunther Desmet heeft daar geen pasklaar antwoord op. “Dat is echt moeilijk te zeggen,” vindt hij. “We merken wel dat ons marktaandeel en ook onze omzet elk jaar blijft stijgen. Wat we wel gevoeld hebben is de maximumfactuur die drie jaar geleden werd ingevoerd in de Nederlandstalige basisscholen. We merkten dat aan de verkoop van rekenmachines, balpennen enzovoort. Al was er geen eenduidige lijn te trekken. In sommige scholen mochten de leerlingen die spullen mee naar huis nemen, in andere niet. En dan hebben ze toch weer die spullen nodig, voor thuis.”
Het aantal referenties dat wordt aangeboden leed evenmin onder de crisis. Wel bieden steeds meer leveranciers, ook A-merken, valuepacks aan. “Dat is een manier om voldoende plaats in het schap te behouden,” stelt Gunther Desmet vast. “Maar zolang het de consument echt een voordeel geeft, is dat natuurlijk interessant.”

Felle kleuren. Wat zijn de nieuwe trends voor dit jaar, of welke beginnende trends van de voorbije jaren breken dit jaar echt door? “We zien dit jaar veel felle kleuren,” zegt Gunther Desmet. “Zelfs perforators en nietjesmachines worden in een hip fel kleurtje gestopt. Ergonomie is een trend die al even loopt, maar zich stevig doorzet. Denk aan de ergonomische pennen van Bic, Stabilo en andere merken, of zelfs aan lastverlichtende of lastverleggende rugzakken.”
Gunther Desmet merkt ook op dat kwaliteit en degelijkheid een grotere rol speelt dan twee of drie jaar geleden. Dat heeft zeker met de trend naar ‘eco’ en duurzaamheid te maken. “FSC-gecertificeerde potloden,” geeft hij als voorbeeld, “of gerecycleerd papier doen het goed. Wij spelen als Dreamland in op die trend door de aloude lederen boekentassen te herlanceren. Die krijgen wel enkele fantasie-elementen mee, maar de nadruk ligt op de positionering als duurzaam natuurproduct.” Daarnaast pakt Dreamland dit jaar uit met een groot gamma brood- en fruitdozen.

Kangourou en Everyday. Dreamland heeft samen met Colruyt een huismerk voor schoolgerief, Kangourou. “We gaan de kwaliteit van dat gamma nog opdrijven,” zegt Gunther Desmet. “We hebben een eigen kwaliteitsteam dat zich daarmee bezighield. Daarnaast lanceren we 15 basisproducten onder het huismerk Everyday. Het gaat om basisproducten: balpennen, potloden enzovoort.”
Bij de nationale merken is er daarnaast uiteraard opnieuw een hele reeks van nieuwe merchandisingproducten in aantocht. “Toy Story III wordt zeker belangrijk,” denkt Gunther Desmet. “Daarnaast is er Geronomo Stilton met bagagerie en stationery, Cool Kitty, Paul Frank en Kaatje – te zien op Ketnet, dus enkel in Vlaanderen. En Bakugan, want producten met een verzameleffect kopen vaak erg goed.”

Auteur: 

Gondola Magazine