Tanger: Halalsupermarkt in Merksem

Nederlandse keten strijkt neer in België

 

Begin december vorig jaar opende op de Bredabaan in Merksem Tanger markt de deuren. “De Marokkaanse Carrefour”, of een “halalsupermarkt” wordt het wel eens genoemd, maar Tanger is vooral een multiculturele specialiteitswinkel.

 

Tanger markt is een succesverhaal dat komt overgewaaid uit Nederland. Marokkaanse, Turkse en Afrikaanse buurtwinkeltjes hadden we al langer in de grootsteden, maar een keten, dat is nieuw. Wat 30 jaar geleden begon als een kippenhandel werd in 2004 een echte “halalsupermarkt”. Ondertussen heeft Tanger, genoemd naar een stad in Marokko, 4 winkels in Nederland, één in België, en wil het volop uitbreiden. De keten kijkt naar Utrecht, Brussel, Duitsland en Frankrijk. “Overal waar er veel vraag is, gaat Tanger. En overal waar we openen is er vraag naar onze producten”, zegt Zakaria Talhaoui, de 19-jarige (!) winkelmanager in Merksem. Zo besliste Tanger om naar Antwerpen te trekken omdat er veel Belgen afzakten naar Nederland voor hun boodschappen. Ook in Merksem komen de klanten soms van ver. “Ik heb er één die elke week 800km rijdt vanuit Frankrijk” zegt Zakaria.

 

Wat is er dan zo speciaal aan de winkel? Het specifieke aanbod. “Alles is 100% halal. Dat is de vraag van de moslimconsument”. Dat wil zeggen dat het vlees in de beenhouwerij geslacht is volgens de voorschriften, dat er nergens varkensgelatine inzit, etc. Maar dat is niet het enige. “Je vindt hier alles wat je ook in een Marokkaans of Turks dorp kan kopen”, zegt Zakaria. Specialiteiten zoals tahin helvasi (een soort Turkse smeerpasta), en Cicek groentenmixen vind je niet snel ergens anders. Je ziet hier ook geen Europese merkproducten. Zo is de mayonaise niet van Devos-Lemmens, maar van Fayza, en is de olijfolie geen Bertolli maar El Ouazzania. Enkel Coca-Cola wordt hier wel verkocht, maar dat is dan weer de Marokkaanse variant. Alle producten worden in het land van oorsprong aangekocht door Tanger zelf. De verdeling gebeurt via het eigen distributiecentrum in Amsterdam. De winkel in Merksem heeft in totaal 3.500 referenties op een verkoopoppervlakte van 1.000 m2.

 

Met zijn aanbod mikt Tanger voornamelijk op moslims. Allochtonen van Marokkaanse en Turkse origine maken zo’n 70% van het klantenbestand uitmaken, maar ook autochtonen en andere nationaliteiten komen hier over de vloer. Tanger heeft immers nog een grote troef: de keten staat bekend als een prijsbreker. Zo worden kipfilets geregeld aan 3 euro per kilo verkocht. Hun formule is even eenvoudig als efficiënt: hoge volumes, lage prijzen. En dat geldt eigenlijk voor het hele Tanger-assortiment. “Wij willen niet perse hoge winstmarges”, klinkt het.

En toch ziet Tanger zichzelf niet als een concurrent voor Aldi, Lidl, of de Smatch aan de overkant van de straat. “Ik denk dat wij net goed zijn voor elkaar. In Nederland is er ook altijd een Albert Heijn vlakbij, en die doen het goed. Mensen komen bij ons hun halalvlees halen en gaan dan door naar Albert Heijn, of Smatch voor de rest van hun boodschappen. Wij trekken de klanten dus aan”, zegt Zakaria. Het aanbod is verschillend genoeg om uit het vaarwater van de grote retailers te blijven dus. “Als er vraag is naar pindakaas gaan we ook geen Calvé binnenhalen, maar een Surinaams merk aankopen”.

 

Toch lijkt Tanger in veel aspecten een klassieke retailer. Alle winkels zijn geïntegreerd, er is een folder, er zijn promoties, en er wordt zelfs gekeken naar een getrouwheidskaart. Ze zijn daarmee de eerste in Europa die het idee van een etnische voedingswinkel naar een supermarktketen vertalen. Gezien het succes, tot over de grenzen heen, van de bestaande winkels zit daar nog veel rek op. “Mijn neef, die eigenaar is, droomt van groeien in heel Europa”, zegt Zakaria. “Mijn droom is iets van een winkel maken”. Gezien het succes van de vestiging in Merksem, die al een paar keer de deuren moest sluiten wegens overvol, lijkt dat alvast te lukken. Of Tanger ook op vlak van winkelinrichting, marketing en innovatie het pad van de grote retailers gaat volgen zal in de toekomst moeten blijken. 

Zakaria Talhaoui (19) is waarschijnlijk de jongste winkelmanager van het land.

Auteur: 

Joram De Bock