Directeur Recycling Netwerk

Rob Buurman

donderdag, 14 december, 2017 - 16:33

Statiegeldmachine wordt na drie jaar geldmachine voor de retailer

Laat ons maar meteen eerlijk zijn. Wij begrijpen heel goed dat een retailer bij het horen van het woord “statiegeld” argwanend is. In een sector waar elk cijfer achter de komma telt, is iedereen op zijn hoede voor ook maar het kleinste kostenelement. Nochtans kan statiegeld ook positief zijn voor de retailsector. Dat concludeerde een Schotse retailfederatie na een diepgaande studie van de bestaande systemen.

 

Statiegeld invoeren is in principe een extra kostenpost voor retailers. De machines zijn niet goedkoop. Een investering van 13.000 euro in een machine, nog eens 10.000 euro in een compactor (die eventueel kan worden aangesloten op meerdere machines) plus de onderhoudskosten, betekenen dat supermarkten veruit de meeste kosten betalen. 

 

In Noorwegen is daarom afgesproken de supermarkten te vergoeden met een zogenaamde ‘handling fee’. Voor ieder blikje dat supermarkten innemen krijgen ze 2,09 cent en voor ieder flesje 2,61 cent (cijfers uit 2016). Omdat het gaat over honderdduizenden flesjes en blikjes per machine, lopen de inkomsten jaarlijks in de duizenden euro’s. 

 

Volgens Infinitum, de centrale systeembeheerder in Noorwegen, verdienen de supermarkten hiermee hun investeringen binnen ongeveer 3 jaar terug. De geschatte levensduur van een statiegeldmachine is echter 7 tot 10 jaar, wat betekent dat de statiegeldmachines voor de Noorse supermarkten na 3 jaar echte geldmachines worden. 

 

De handling fee wordt uitgekeerd door de centrale systeembeheerder en wordt gefinancierd door 3 bronnen van inkomsten. De producenten betalen 0,52 cent per blikje en 1,56 cent per flesje dat ze op de markt brengen. Daarnaast is er de opbrengst van de verkoop van hoge-kwaliteit PET en blik. Tenslotte zijn er inkomsten van de plastic flesjes en blikjes die niet worden ingeleverd en waarvan het statiegeld meehelpt het systeem te financieren.

 

Impulsaankopen

 

Een statiegeldsysteem heeft ook het voordeel van impulsaankopen. Winkels investeren soms duizenden euro’s in etalages, enkel om klanten over de drempel te krijgen. Statiegeld doet net dat. Veel van de klanten die lege drankverpakkingen inleveren, kopen iets “nu ze toch in de winkel zijn”. Klanten die drankverpakkingen terugbrengen geven 15 - 52 % meer uit dan andere klanten, blijkt uit onderzoek van TNS Gallup in opdracht van Tomra in Nederland, Noorwegen, Zweden en Finland.  En 57% kiest hun supermarkt onder meer op basis van haar goede inlever-infrastructuur, becijferde The New York Public Interest Research Group. 

 

De winkelier kan via een statiegeldsysteem de band met zijn klanten aanhalen. Hij kan zo het verschil maken met de online leveranciers. De klant kan zijn flesjes niet meegeven aan de loopjongen van PostNL, DHL of UPS die voor zijn deur staat. Maar hij kan er wel mee terecht bij zijn lokale retailer.  Dit is een uniek voordeel voor de lokale retailer in de bikkelharde concurrentiestrijd met de online verkoop. 

 

Meer en meer klanten hechten overigens belang aan milieuvriendelijkheid. Ze zullen de retailers die meedoen met statiegeld waarderen. De bonus voor het imago is nog groter voor de first mover. Kijk maar naar de positieve publiciteit die Aldi Nederland kreeg door te stoppen met plastic tasjes.  

 

Statiegeld is trendy

 

Het is interessant te weten dat retailers in statiegeldlanden veel positiever denken over het systeem. Lidl bijvoorbeeld heeft de loop zelf volledig gesloten en is daar ook trots op. Ze hebben zelf de faciliteiten om de flessen te produceren, te vullen en te recyclen. Zo slagen ze er ook in om hun flessen voor minstens 50% uit recyclaat te maken. Dat lukt momenteel geen enkele producent in België. Zonder statiegeld blijft dat ook een illusie. 

 

Schotland en Malta kozen eerder deze maand voor statiegeld. De kans is groot dat ook de rest van het Verenigd Koninkrijk, en Nederland, ervoor kiezen. De Europese Commissie organiseerde onlangs de eerste stakeholdersbijeenkomst ooit over statiegeld. 

 

Dat is logisch omdat het perfect past binnen een circulaire economie. Het wordt de graadmeter voor de ambitie van België en Vlaanderen om er koploper in te zijn. Het is tijd dat de supermarkten en drankenproducenten andere keuzes gaan maken. We weten dat er binnen de sectoren ook positieve geluiden zijn over statiegeld. Het systeem is na 3 jaar winstgevend, versterkt de klantenbinding en vergroot het milieuvriendelijk imago. Laat de koplopers in de circulaire economie dus maar opstaan. 

 

ISM - Side - NL