Spar Retail wordt Retail Partners Colruyt Group

Spar

En Spar-winkels krijgen nieuw logo

 

Spar Retail, het bedrijf dat de groothandelsactiviteiten van Colruyt Group overkoepelt, heeft een nieuwe naam: Retail Partners Colruyt Group. Die moet de activiteiten van de onderneming, die naast de Spar-winkels ook andere zelfstandige winkels toelevert, beter weerspiegelen. De Spar-winkels zelf krijgen ook een nieuw logo, met duidelijke verwijzing naar Colruyt Group, om zo het onderscheid te maken met Spar Lambrechts.

 

Meer dan Spar

 

Retail Partners Colruyt Group is dus niet enkel Spar Retail, maar verenigt alle activiteiten van de Colruyt Group die te maken hebben met zelfstandigen, en die beperken zich niet tot Spar alleen.

 

“Vandaag bedienen we zo’n 410 winkels. De samenwerking met de Spar-ondernemers is het meest uitgebouwd en is goed voor ongeveer de helft van de winkels, de andere helft zijn winkels van Alvo, zelfstandige Mini Markets en vrije klanten. Bovendien stellen we als partner de zelfstandige ondernemers ook heel wat middelen ter beschikking om hun winkel op te starten en uit te bouwen. De naam Spar Retail dekte dus niet langer de lading van wat we allemaal doen”, zegt directeur-generaal Dirk Depoorter.

 

Link met Colruyt

 

Met de naamsverandering, wordt de link met de Colruyt Group duidelijker gelegd, ook in het logo. “Het feit dat Colruyt Group zijn naam bewust aan deze activiteit verbindt, is zowel voor heel onze organisatie als voor de zelfstandige ondernemers een belangrijk signaal. Het toont aan dat de groep gelooft in de samenwerking en hierin verder wil groeien”, zegt Dirk Depoorter.

Het overkoepelen van de zelfstandigenactiviteiten heeft ook een onderliggende boodschap. “We staan ook open voor verschillende vormen van samenwerking met zelfstandigen. Ondernemers die zich niet goed voelen in de formule waarin ze vandaag zitten, kunnen bij ons terecht.” Colruyt trekt de samenwerking met zelfstandigen met andere woorden open, en beperkt die niet meer tot Spar-winkels. En bij de Spar-winkels wordt ook een sterkere link gelegd met Colruyt.

 

Frans Colruyt sluit niet uit dat er in de nieuwe gebouwen in Mechelen ook plaats zal zijn voor non-food retail. Zolang het maar met zelfstandige ondernemers is.

 

Nieuw Spar-logo

 

Om zich beter te onderscheiden van die andere Spar-licentiehouder (Lambrechts), lanceert Colruyt ook een nieuw logo voor Spar, waarin expliciet verwezen wordt naar de retailgroep uit Halle. “De Spar-winkels van Colruyt Group onderscheiden zich inhoudelijk van die van de andere sublicentiehouder, bijvoorbeeld op vlak van prijs, aanbod en promotie. Voor de consument is dit verschil vandaag enkel zichtbaar in de winkel, bijvoorbeeld door het aanbod van huismerken van Colruyt Group en door veel scherpere prijzen. Om het onderscheid ook zichtbaar te maken op de gevel en in onze communicaties, kiezen we voor een aangepast Spar-logo”, klinkt het.

 

 


SPAR (COLRUYT GROUP), RETAILER VAN HET JAAR

 

De vernieuwing die we vandaag bij Spar zien, is indrukwekkend. We nemen afscheid van de naam Spar Retail, maar maken kennis met de naam Retail Partners Colruyt Group en een nieuw logo voor de Spar-Winkels. Bovendien worden de nieuwe gebouwen in Mechelen officieel voorgesteld. Gebouwen die met hun indrukwekkende grootte de ambitie van Colruyt voor de zelfstandige winkeliers weergeeft. Dit alles was genoeg om Gondola ervan te overtuigen dat Spar (Colruyt Group) de Retailer van het Jaar 2014 is. Directeur-generaal Dirk Depoorter mocht zijn trofee al in ontvangst nemen op de gala-avond van The Retail Society op 20 november. Een trofee die hij volgens de redactie meer dan verdiend heeft. Niet door groeicijfers, of door andere spelers op de markt af te troeven, maar wel door zichzelf heruit te vinden en zo klaar te stomen voor de toekomst. Spar is nu meer dan ooit geïntegreerd in het netwerk van de Colruyt Group, en blaakt van ambitie en zelfvertrouwen. Proficiat!

 

Christophe Sancy

Hoofdredacteur Gondola Magazine

 

 

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen