Sluiting van 69 Blokker vestigingen: het begin van het einde?

Als specialist in Non food en meer specifiek Home improvement retail, lijken me enkele verduidelijkingen en kanttekeningen aangewezen bij de melding van de sluiting van 69 Blokker vestigingen in België.

 

69, 110 of allemaal?

 

Het zal niemand ontgaan zijn dat Blokker eerder een herstructurering aankondigde voor 110 winkels, om dan nadien te melden dat er “maar” 69 sluiten. Het is een gekende truc om minder tegenwind van de vakbonden te krijgen eens het slechte nieuws wordt gemeld.

Die andere 41 winkels zijn niet plots winstgevender geworden. Wij vermoeden dat Blokker het Nederlandse scenario zal toepassen. Daar werden op een diefje 50 vestigingen gesloten zonder enige aankondiging. Men wachtte gewoon op het aflopen van de huur, of een andere gelegenheid om een afzonderlijke winkel te sluiten. U leest er meer over bij onze Nederlandse collega’s van Retailnews.nl Ook bij de Noorderburen zijn er nog winkels in onzekerheid, aangezien er van de 546 filialen, maar 450 worden opgebouwd. Wat staat de overige 96 te wachten? Hetzelfde lot vermoedelijk als de 41 twijfelgevallen in ons land.

Ook in Nederland gaan onder vakspecialisten steeds meer stemmen op die Blokker geen lang leven meer beschoren zien. Een pover “retour naar oude assortimenten” zal daar zeker niets aan veranderen. Ook wij hebben al meermaals onze mening hierover geuit: Blokker heeft vandaag géén duidelijk profiel naar de consument toe. Waarom zou je in hemelsnaam naar Blokker gaan? Voor de prijs? Voor het aanbod? Voor de (steeds vaker niet voorradige) promoties? In alle eerlijkheid zal CEO Casper Meijer ook wel weten dat het antwoord drie keer negatief is. Robert Bohemen, formule- en marketingdirecteur in Nederland, lijkt alvast te beseffen dat het einde nabij is en heeft zich “ziek” gemeld zo weet Retailnews.nl nog. De voormalige Belgische CEO, Frank De Belie had al langer de bui voelen hangen.

 

Webshop als zaligmakende reddingsboei

 

Een deel van de budgetten voor geplande winkelombouw in België werd vorig jaar reeds geschrapt om de reddingsoperatie in Nederland meer kracht bij te zetten en te investeren in een webshop.

Maar net als bij de “bricks” is de vraag waarom je als consument voor de “clicks” naar Blokker zou surfen. Op het web heeft de consument nog meer keuze en Blokker heeft niet de kracht (het geld) om massaal in reclame te investeren voor de webshop. Want ook daar moet je de consument naar je toe lokken. En net zoals in de winkelstraat de keten klanten is kwijt gespeeld aan de Actions en Flying Tigers van deze wereld, zal ook Blokker niet meteen een vuist kunnen vormen tegen de bol- en andere coms.

 

Valt Blokker dan niet meer te redden? Jawel, maar enkel met een duidelijke visie en klantgerichte strategie met een duidelijke positionnering. En dat zal geld kosten, handenvol geld. De vraag is of de famillie daartoe bereid is.

Auteur: 

c.vanwesemael

Editor

Home improvement retail specialist

Chris Van Wesemael