Richard Neergaard, CEO Reckitt Benckiser Benelux

Om de groein te bevorderen moeten wij de uitdagingen van de markt aangaan
De kerstvakantie is in volle gang. Om uw dagen rond de knapperende haard te vullen, heeft de redactie van Gondola Magazine een paar verrassingen voor u in petto. Elke week en dat minimaal drie weken lang kunt u op onze site de nieuwe eindejaarsinterviews lezen met mensen die in 2012 een belangrijke rol hebben gespeeld of die u graag willen verrassen in 2013. Wilt u weten hoe ze 2012 hebben beleefd, waar zij het meeste van onder de indruk waren, wat ze van 2013 verwachten en wat hun goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn? Daar praten ze ontspannen over tijdens het interview. In het eerste interview ontmoeten we Richard Neergaard, CEO van Reckitt Benckiser Benelux.

Richard Neergaard is in 1996 bij Reckit Benckiser begonnen en opgeklommen tot General Manager Benelux. Voor de Reckitt Benckiser was het een druk jaar met de oprichting van de Benelux-divisie en de overname van Schiff Nutrition. De heer Neergaard kijkt met ons terug op de meest markante gebeurtenissen van 2012 en op de ambities van de onderneming.

Wat is u bijgebleven van het afgelopen jaar?Wat zijn de drie meest gedenkwaardige gebeurtenissen van het jaar 2012, zowel voor uw bedrijf als voor de sector in het algemeen?

Voor mij zijn de drie belangrijkste punten uit 2012 de volgende:

  • De vorming van een Benelux-divisie voor Reckitt, want voor 2012 hadden we die nog niet. Dat bleek een succes te zijn. Zij heeft niet geleid tot enige verstoring van de zaken en de onderneming is er zonder twijfel door gegroeid!
  • Van de Reckitt-producten die aardig wat succes hebben gehad in België, heeft Dettol dit jaar nieuwe hoogtepunten bereikt in de sector vloeibare zeep. Bovendien heeft het merk ook een geslaagde entree heeft gemaakt in de sector desinfecterende producten voor oppervlakten.
  • De markten waarop wij opereren begonnen dit jaar weliswaar met een positieve noot, maar zij kregen met het verstrijken van de maanden steeds meer problemen met de groei. Dit leidde tot een groot aantal uitdagingen, en dit geldt voor elk van de acteurs.

Hoe verloopt de integratie van Schiff Nutrition?Heeft Reckitt Benckiser nog andere aankopen op het oog?

In de aankoopprodecure van Schiff is het nog te vroeg om van integratie te kunnen spreken, omdat deze op dit moment nog niet echt is begonnen.

Wat toekomstige aankopen betreft kunnen we nog niet in detail treden. Het is echter zeker dat Schiff niet onze laatste aankoop is geweest!

Er is vaak gezegd dat 2013 zich liet aanzien als een moeilijk jaar voor de hele sector…Welke initiatieven en/of innovaties gaat u lanceren om deze voorspellingen tegen te gaan?

Ik ben het met u eens dat 2013 een moeilijk jaar zal zijn vanwege markten die van groei naar een daling zullen gaan. RB is een expert in het ombuigen van gewoontes van de shopper naar oplossingen die dezelfde taken vervullen, maar een hogere waarde garanderen; maar ook in het aanmoedigen van nieuwe gewoonte die een betere korf voor de retailers betekenen.

In 2013 vervolgen we onze inzet op het succes van de innovatie van Dettol om de retailers te helpen met het bereiken van hun doelen. Er zijn ook innovaties gepland voor Durex en Scholl, onze twee nieuwe ondernemingen.

De feestdagen komen eraan: wat zal, bij het klinken van de twaalf middernachtelijke slagen, uw goede voornemen (privé en/of professioneel) voor het nieuwe jaar zijn?

Mijn voornemen voor het nieuwe jaar zal zijn ervoor te zorgen dat de problemen op de markt de groeiresultaten van Reckitt Benckiser niet aantasten. Wij hebben genoeg plannen voor innovaties en verbeteringen om de lichte negatieve groei van de markt ruimschoots te kunnen compenseren; deze instelling, dat we niet toelaten dat de markten onze ambities of onze wens om te investeren beperken, is een sleutelfactor van ons succes.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE