Retailers zetten in op kleine supermarkten

De verschillende retailers in ons land openen terug meer winkels, en ze zetten daarbij vooral in op kleine supermarkten. Dat schrijft De Tijd. “De afname van kleine winkels is enkel gestabiliseerd”, zegt winkeldata-expert Locatus.

 

De crisis had de winkeluitbreidingen de voorbije jaren sterk afgeremd. Carrefour sloot winkels als onderdeel van besparingen en ook Lidl deed het met minder. Colruyt en Albert Heijn waren de enigen die nog actief inzetten op winkelopeningen. Sinds kort is er echter “duidelijk een kentering merkbaar”, schrijft De Tijd. “Sinds 2012 openen meer supermarkten de deuren. De ketens melden bovendien dat ze nog meer winkels openen de komende jaren”.

 

Er zouden vooral kleine supermarkten bijgekomen zijn. Zo zijn er van Delhaize 13 Proxy’s en 16 Shop&Go’s bijgekomen (van de 33 nieuwe winkels). Carrefour express zag zijn winkelaanbod met 9 uitbreiden terwijl er een market sloot, en Colruyt opende naast 10 grote winkels ook 8 Okay’s. In de groep louis delhaize zijn er 6 nieuwe Smatch-winkels en 11 louis delhaize’s bijgekomen. De zakenkrant baseert zich hiervoor op cijfers van winkelopeningen die ze van de retailers zelf kreeg.

 

Winkelinformatieleverancier Locatus ziet echter een tegenovergestelde trend. “Het aantal kleine winkels neemt net af sinds 2008 tot en met vandaag. Tussen dan en nu zijn er 803 kleine supermarkten verdwenen. De afname is de laatste twee jaar wel gestabiliseerd.”, zegt directeur Gerard Zandbergen. Locatus baseert zich echter op de winkeloppervlakte, terwijl De Tijd van het aantal nieuwe openingen van buurtformules vertrekt.

 

“Het zou kunnen dat de ketens meer kleine winkels geopend hebben en het de zelfstandige buurtwinkels zijn die sluiten, maar als je naar de markt kijkt gaat die duidelijk achteruit”, besluit de Locatus-directeur.

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen