Retail Logistics: Een nieuwe generatie promodisplays

Een nieuwe generatie promodisplays

De consument van vandaag is niet meer dezelfde als die van twintig jaar geleden. Hij kijkt en koopt anders en is minder trouw aan merken. Ook promodisplays moeten op die veranderende shopper inspelen, en daarom lanceert CHEP een volledige vernieuwde Display Pallet. Die is kostenefficiënter, duurzamer en te allen tijde stabieler. Deze nieuwe display pallet is vanaf 1 augustus beschikbaar op de Belgische markt.

 

De CHEP Display Pallet werd geïntroduceerd in de jaren ’80 als antwoord op de vraag van retailers naar meer standaardisatie van verpakkingen, het zuiniger omgaan met grondstoffen en een beter afvalsorteerbeleid. De pallet werd een instantsucces, maar sindsdien is er heel wat veranderd op de markt. De uitdagingen voor instore promoties zijn de laatste jaren immers niet meer dezelfde als twintig jaar geleden. De consument van vandaag is minder trouw aan nationale merken, en is meer prijsbewust dan ooit. Promodisplays kunnen wel nog altijd een belangrijke rol spelen voor merken om top-of-mind te geraken én te blijven. Ze zorgen immers voor visibiliteit op het moment en op de plek waar er tot de aankoopbeslissing wordt overgegaan: de winkel. Displays trekken de aandacht van de shopper en verbeteren de winkelervaring van de consument en de verkoopcijfers van de retailer. Om dit nog beter te kunnen doen, werd de CHEP Display Pallet recent helemaal vernieuwd. “Het moment was aangebroken om te bekijken wat nog beter kon om co-packers, producenten en retailers nog vlotter en flexibeler met onze display pallets te laten werken”, vertelt Patrick Van Daele (Manager Last Mile Solutions & Collaboration bij CHEP).

 

De hele keten betrekken

Voor de update van de CHEP Display Pallet deed CHEP beroep op zijn partners uit de hele supply chain, vertelt Patrick. “De CHEP Display Pallet wordt vooral gebruikt voor instore promodisplays. We vroegen aan 34 partners in zeven landen wat zij dachten dat nodig was om de pallet nog te optimaliseren. Van producenten, tot retailers, kartonproducenten, en logistieke en copackingbedrijven: we hebben echt alle aspecten uit alle invalshoeken bestudeerd”. Want hoewel de pallet maar 1% van de totale kost van de display vertegenwoordigt, heeft een promotionele display pallet wel een impact op 99% van de processen en kosten in de keten. Die kosten kunnen dus sterk gedrukt worden door een optimalere display pallet.

 

 

Kostenefficiëntie

De nieuwe CHEP Display Pallet bevordert de kostenefficiëntie door een betere nestbaarheid en het nieuwe, gepatenteerde Blue Click-systeem, vertelt Patrick Van Daele. Het opzetten van displays worden vaak gezien als moeilijk en tijdsrovend, maar met het nieuwe Blue Click-systeem kan de co-packer de displays met één klik op de pallet bevestigen. Hierdoor kunnen de copackers tot 60% sneller werken, en bovendien komen er geen nietjes of lijm meer aan te pas. Dat gaat niet alleen sneller, maar is ook nog eens veiliger en milieuvriendelijker. Ook voor de retailer heeft dit een positieve impact bij het ontmantelen van de displays in de winkel en in zijn afvalstroom. Daarnaast wegen ze 10% minder en is er een slim handvat die het manuele werk vergemakkelijkt.

 

Duurzaam

Ook duurzaamheid is immers een steeds belangrijker thema voor retailers en merken, waar de nieuwe CHEP Display Pallet op inspeelt. Zo hebben de displays minder karton en geen andere bevestigingscomponenten nodig om displays aan de pallet te hechten en leiden allerhande kleine features tot een effi cënter gebruik. “De CHEP Display Pallet heeft meer functionaliteiten, die via uitgekiende bevestigingspunten de mogelijkheden vergroten. Zo kunnen op één pallet twee smalle displays worden geplaatst, bijvoorbeeld voor twee complementaire producten,” zegt Patrick Van Daele. De nestbaarheid verbeterde ook, zodat 20% meer pallets op één plaats terecht kunnen. Concreet kunnen er zo 700 pallets meer vervoerd worden per vrachtwagen, wat de CO2 uitstoot aanzienlijk vermindert. Bovendien is de nieuwe CHEP Display Pallet volledig recycleerbaar, een kapotte pallet is hierdoor grondstof voor een nieuwe, wat ook nog eens goed is voor het milieu.

 

Stabiel en flexibel

Hoewel de nieuwe pallet lichter is, is ze wel stabieler. De voetjes werden lichtjes aangepast, wat de hellingsgraad met 11% verbetert. Hierdoor is de CHEP Display Pallet wendbaarder en fl exibel inzetbaar op de winkelvloer. Daarin gaat CHEP trouwens binnenkort nog een stap verder in met de introductie van de nieuwe CHEP Display Pallet op wieltjes (dolly).

 

Binnenkort op wieltjes

“Er bestaat al een CHEP-pallet van 60 op 40 met wieltjes, maar die is niet helemaal compatibel met de vernieuwde display pallet. In het eerste kwartaal van 2016, op het moment dat de nieuwe pallet overal in Europa zal zijn uitgerold, lanceren we daarom een nieuwe CHEP Display Pallet op wieltjes die volledig compatibel is met de statische pallet”, vertelt Patrick Van Daele. Deze compatibiliteit zorgt ervoor dat er voor producenten en co-packers geen verschil meer zal zijn tussen het opbouwen van een display op een statische display pallet of een display pallet op wieltjes. 

 

Beverage trays 

Naast de vernieuwde dolly ontwikkelt CHEP momenteel ook “beverage trays” die compatibel zijn met zowel de statische display pallet als de dolly. De beverage trays bieden een antwoord op de vraag van retailers om ook de zwaardere dranken op een display pallet te kunnen dragen. Een mooie aanvulling dus op display pallets, maar zeker niet de laatste. 

 

‘Execution is key’ - promotracking 

“Uit onderzoek blijkt dat tot meer dan 50% van promodisplays niet op het juiste moment in de winkel staat. Een deel daarvan staat te verkommeren in het magazijn en een ander deel bereikt zelfs de winkelvloer niet”, zegt Patrick. Producenten rekenen echter op een 100% correcte plaatsing van hun displays en zijn er dan ook bij gebaat te weten hoe de uitvoering van hun promo’s verloopt. 

“CHEP is 5 jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van oplossingen die het mogelijk maken om onze pallets te traceren. Deze oplossingen gaan van simpele barcode scanning tot RFID (Radio Frequency Identification, red.) en verder. De meest geavanceerde technology laat ons momenteel toe om de locatie van een pallet te bepalen met een nauwkeurigheid tot één meter.” En dat is niet zomaar een gimmick, gezien dat displays niet altijd op het juiste moment op de juiste plaats in de winkel staan.

--

 

 

 

Auteur: 

Gondola Magazine