Protest tegen plannen van Colruyt om Cara Pils op te doeken

Savecara

Colruyt heeft plannen om de naam Cara Pils te laten verdwijnen. De retailer wil zijn budgetbier herdopen tot Everyday Pils, maar consumenten protesteren tegen de naamsverandering met een petitie, Facebook-acties en de hashtag #savecara. Colruyt overweegt ondertussen om terug te komen op zijn plannen.

 

Op het moment van dit schrijven heeft de petitie "Non! Contre Everyday, nous voulons Cara Pils" al 2.567 handtekeningen verzameld en telt de Facebook-pagina "Tegen de naamsverandering van Cara Pils" al 7.048 likes. Daarnaast wordt met de hastag #savecara ook op Twitter actie gevoerd om “Cara Pils” te redden.

 

Colruyt bevestigt dat het “overweegt” om Cara Pils tot Everyday Pils te herdopen. De retailer wijst erop dat Cara nu al een Everyday-product is, getuige het kleine logo op de packaging. Het protest tegen de naamsverandering is op korte tijd al zo groot geworden dat Colruyt mogelijk terugkomt op de plannen. Die knoop moet naar verluidt nog doorgehakt worden.

 

Duidelijke merklagen
De eventuele naamsverandering past wel in de nieuwe merkstrategie van Colruyt. De supermarkt wil een duidelijk en overzichtelijker onderscheid maken tussen de drie merklagen die het verkoopt: A-merken, huismerken en het discounthuismerk Everyday. Tot enkele jaren geleden telde Colruyt nog meer dan 50 huismerken voor verschillende categorieën zoals Galaxi (zuivel), Belsy (koekjes) en Eldorado (fruitsappen). Vorig jaar werd echter Boni Selection geïntroduceerd, een overkoepelend huismerk dat het assortiment overzichtelijker moet maken. In het kader van de merkenoperatie, kreeg Everyday (dat in 2007 een tiental merken zoals Boxer en Resto verving) een nieuwe packaging.

 

Sterk huismerk
Colruyt heeft in de loop der jaren echter enkele heel sterke huismerken op de markt gebracht, die niet zo eenvoudig te vervangen zijn. Cara Pils is daar duidelijk één van, maar koffiemerk Graindor is een ander voorbeeld. Mogelijk blijven deze merken dus bestaan, maar dat zullen we moeten afwachten….

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen