De Franse supermarktketen Carrefour heeft 2015 goed ingezet met een sterk eerste kwartaal. De retailer groeit in zijn thuismarkt, maar boekt vooral in Zuid-Amerika indrukwekkende resultaten. Ook in ons land haalt Carrefour groeicijfers, dat blijkt uit de eerste kwartaalresultaten van de retailer.

Over heel de lijn boekte Carrefour in Q1/2015 een omzet van 21 miljard euro, goed voor een stijging van maar liefst 6,2% ten opzichte van vorig jaar. Ook organisch (zonder effect overnames) blijft er nog 3,2% groei over.

Frankrijk: +2,6%In thuismarkt Fankrijk trekt Carrefour de lijn van de voorbije kwartalen door, en groeit de retailer 2,6% (organisch). Vooral de convenience-formules presteerden goed (+6,2%), maar ook de supermarkten (+2%) en hypermarkten (+2,2%) groeien.

België: +2,1%

In de rest van Europa boekte Carrefour een meer bescheiden organische omzetgroei van +0,9%. Ons land zit in dat cijfer maar doet het wel beter dan het Europees gemiddelde met een organische groei van 2,1%. Hiermee bevestigt Carrefour Belgium de positieve trend die nu al enkele kwartalen aanhoudt.

Zuid-Amerika: +16,6%De meest indrukwekkende cijfers komen echter alweer uit Zuid-Amerika, waar Carrefour een organische groei van 16,6% neerzet. Vooral Argentinië (+28%) en Brazilië (+13,1%) trekken dat cijfer omhoog.

Azië: -10,5%In Azië is het een heel ander verhaal: daar is er een negatieve organische groei van 10,5%. Dankzij positieve wisselkoerseffecten wordt dat wel nog een positieve groei van 6,6%, maar dat er iets moet gebeuren in de regio is duidelijk. Carrefour zegt dan ook een actieplan te voorzien voor China, waar de verkoop met 13% kelderde.