Pierre Boseret, CEO van Troc.com Benelux

De tweedehandsmarkt wordt steeds populairder
Of het is om het ideale cadeau op te duikelen of om een ongewenst cadeau door te verkopen, de tweedehandsmarkten zijn tijdens de feesten erg in trek. Troc.com noteerde zelfs een stijging van 20% van het aantal bezoekers aan het eind 2012 en een stijging van 10% bezoekers die afstand wilden doen van een cadeau. Pierre Boseret, CEO de Troc.com Benelux geeft antwoord op onze vragen.

Wat zijn drie belangrijkste punten van 2012 die u onthoudt? Zowel op vlak van uw eigen onderneming als op vlak van de economie in het algemeen.

Meer dan ooit was er in 2012 een trendbreuk zichtbaar. Consumenten halen hun neus niet meer op voor tweedehands. Integendeel: ze komen bij Troc.com langs om op jacht te gaan naar een goed koopje. De consument was nog nooit zo prijsbewust en dit speelt in ons voordeel.

Verder werd de dienstverlening belangrijker voor consumenten. We krijgen meer vraag naar het ophalen, leveren en monteren van goederen. Mensen hebben minder tijd en willen dat wij alles voor hen regelen. En daar spelen wij graag op in.

Economisch gezien was 2012 een goed jaar voor Troc.com Benelux. De omzet steeg en er kwam een winkel in Lier bij. In Nederland werd met Troc.com Helmond een eerste winkel geopend.

Drijft de crisis de consument meer en meer naar de tweedehandsmarkt? Heeft u misschien enkele cijfers om die groei sinds 2010 te illustreren?

De tweedehandsmarkt wordt steeds populairder. Consumenten willen namelijk originele meubelstukken en decoratie-artikelen om hun interieur uniek te maken. Daarnaast vinden ze het vaak leuk om te snuisteren in onze winkels. Het ecologisch aspect – een tweede leven geven aan artikelen die niet meer gebruikt worden – speelt eveneens een rol.

De crisis draagt ook zeker bij aan het succes van tweedehands. Alvorens nieuwe spullen aan te kopen, zien we dat meer consumenten halt houden bij de Troc.com-winkels om te kijken of ze dezelfde kwaliteitsvolle artikelen niet goedkoper bij ons op de kop kunnen tikken. Anderzijds zien we dat meer mensen geld willen slaan uit de spullen – in goede staat - die ze niet meer gebruiken door ze bij ons door te verkopen. Sinds het crisisjaar 2009 zien we het aantal bezoekers van onze winkels daarom toenemen met telkens 5%.

De afgelopen Kerstperiode merkten we verder tot 20% meer kopers op van tweedehandscadeaus tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Bij ons vinden ze de meest originele cadeaus waar vaak een verhaal achter schuilgaat.

2013 belooft op alle vlak (economisch, financieel, arbeidsmarkt,...) een moeilijk jaar te worden, welke innovaties of initiatieven zal uw onderneming lanceren om het tij te keren?

In de eerste maanden van 2013 openen twee nieuwe Troc.com winkels hun deuren in België. In de loop van het jaar moeten er nog meer openingen volgen en daarbij ligt een grote rol weggelegd voor Vlaanderen. We zullen dan ook heel wat extra mensen gaan aanwerven.

Verder ondernam Troc.com de volgende initiatieven:
Meer klanten willen onmiddellijk beschikken over het geld dat hun goederen opbrengen. Daarom kopen we sinds een aantal maanden ook goederen cash aan. Dit geldt niet voor alle producten maar vooral voor de kleinere stukken zoals CD’s, DVD’s, games. Voor alle andere goederen blijven we werken met ons ‘depotverkoopconcept’ waarbij de eigenaar van de goederen – na verkoop – tot 65% van de opbrengst op zijn rekening gestort krijgt.

Ook zijn we sinds een tijdje gestart met het aanbieden van nieuwe goederen. Deze komen dan uit eindereeksen of faillissementen. Zo willen we eerder bekend worden als ‘de winkelketen waar je goede zaken kan doen’ in plaats van louter een ‘winkelketen voor kwaliteitsvolle tweedehandsartikelen’. Tweedehands blijft wel onze core business en maakt 90% van onze omzet uit.

Het eindejaar is natuurlijk het moment om goede voornemens te maken, dus welke goede voornemens maakt u op 31 december om middernacht?

In 2013 moet Troc.com nog meer klantgericht worden door tegemoet te kopen aan de wensen van de klanten: meer onthaal, meer service, de winkelervaring nog leuker maken door de winkels gezelliger in te richten en scherpe prijzen. Nog gelukkigere klanten moeten dan zorgen voor nog meer enthousiaste en gelukkige werknemers!

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE