Pickup Store: als e-commerce en de fysieke winkel elkaar ontmoeten

Pickup Store: als e-commerce en de fysieke winkel elkaar ontmoeten

Op 24 september ging op het treinstation Ermont Eaubonne de eerste Pickup Store open. Dit is een nieuw concept van de Groupe La Poste (Frankrijk). Dit concept is meer dan een eenvoudig afhaalpunt, want het gaat hier ook om een echt verkooppunt voor impulsaankopen. Voor het einde van het jaar zullen nog twee andere winkels/afhaalpunten hun deuren openen op de stations Saint-Lazare en Evry-Courcourronnes.

 

De Pickup Store is een nieuwe oplossing voor e-shoppers voor de levering van hun pakjes en biedt daarnaast een laagdrempelige toegang voor de dagelijkse praktische diensten. Pendelaars vinden hier namelijk niet alleen een punt om pakjes af te halen, te ruilen of op te slaan, maar ook andere diensten (stomen, schoenmakerij, reparaties enz.), food en non-food producten (wijn, chocolade, bloemen, enz.) en, met een vestiging van Relais Poste, de belangrijkste diensten van La Poste (frankeren, pret-à-porter, aangetekende brieven).

 

Veel meer dan een afhaalpunt

De klant moet zich eerst bij een van de zuilen in het afhaalpunt identificeren, waardoor achter de schermen rechtstreeks een robot in beweging wordt gezet om het betreffende pakje op te halen en het naar de toonbank te brengen. Een operatie van enkele seconden, maar lang genoeg voor de klant om in deze tijd wat extra impulsaankopen te doen. Volgens onze collega’s van Linéaires kan men hier vinden: een Coffea corner (koffie), een schap van Le Repaire de Bacchus (wijnen), een bloemenhoek, maar ook een 5àSec stomerij, een postagentschap, diensten van monSAV.com (high tech multimerk reparaties) en een Mister Minit (sleutels en schoenmakerij).

 

 

Technologieën

Het Pickup Store-concept is meer ontworpen voor de behandeling van pakjes dan als bagagekluis, aldus onze collega’s van Linéaires. Achter de schermen staat een Kardex-robot die al in verschillende drives in Frankrijk zijn diensten bewijst. 

 

Dankzij de schermen in de Pickup Store, kunnen de klanten in real time zien hoe hun pakje wordt klaargemaakt en weten ze dus ook hoeveel tijd ze nog hebben om hun impulshonger te stillen…

 

Auteur: 

Carole Boelen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen