Philippe Henry de Frahan: "In België wordt te veel gefocust op de prijzen"

Mars is ondanks de crisis heel actief en blijft zich in 2011 en 2012 richten op innovatie, met name in de “petfood” markt. In het kader van de zomerinterviews komen we daarmee vanzelfsprekend uit bij de eerste vraag die we aan Philippe Henry de Frahan, directeur-generaal van Mars Belgium, stellen …

Innoveren in tijden van crisis, is dat effectief?

De markt die wij Petcare noemen is veel breder dan voedsel, het is een markt die zich ontwikkelt en in beweging blijft. Het is ook een fascinerende categorie waar de koper (de indirecte consument) heel snel reageert op nieuwe producten. Daarom vernieuwen wij ons assortiment voortdurend. Innoveren houdt ook in steeds bezig zijn met recepten, vormen en verpakking, maar ook met het bieden van toegevoegde waarde. Daarbij verliezen we niet uit het oog wat de consument wil en we leveren innoverende producten waarmee de categorie in zijn geheel blijft groeien. Innoveren betekent nieuwe producten ontwikkelen, vervaardigd door milieuvriendelijke industrieën die zich ook sociaal verantwoordelijk voelen. Dat is wat de consument en onze klant, de distributeur, van ons verwacht.

Dit geldt met name in deze sombere tijden van crisis waarin je meer dan ooit innovatief moet zijn, de juiste keuzes moet maken en nieuwe bronnen van groei moet aanboren. Je moet juist nu een gevoel van blijheid, levensvreugde en geluk toevoegen, bijvoorbeeld in de interactie tussen mens, gezin en huisdier. Wat we zien is dat de consument ondanks de crisis positief blijft reageren als wij functionele, aantrekkelijke producten met toegevoegde waarde lanceren. Een voorbeeld: we zijn al sinds een paar jaar bijzonder actief in het ontwikkelen van snacks voor katten. Dankzij onze innovaties is dit segment tussen juni 2011 en juni 2012 met een groei van 40% uitzonderlijk in waarde toegenomen.

Wat vindt u van de toestand van de food retail markt in België in de eerste helft van 2012?

De crisis valt niet te ontkennen en dat merk je in het algemeen in de cijfers, maar ook als je met winkeliers praat. Toch doen we het in België niet slecht in vergelijking met andere Europese landen, en een aantal discounters komt er goed vanaf.

In België wordt te veel gefocust op de prijs, dit wordt nog versterkt door de pers en de autoriteiten. Iedereen kijkt naar elkaar, heeft zijn eigen manier van vergelijken, maar de consument raakt de weg kwijt.

Het gevaar bestaat dat het landschap van de food retail in België van karakter verandert, dat het te eentonig wordt en in een neerwaartse spiraal terecht komt waar uiteindelijk niemand baat bij heeft. We hebben zo veel te bieden in België, zoals het rijkdom van een dicht netwerk van winkels met een grote diversiteit, afgestemd op de behoefte, en een hoge kwaliteit van ontvangst en service. Deze diversiteit strekt zich uit van de hypermarkten met hun uitzonderlijk breed scala tot aan de buurtwinkels met hun grote aanbod kant-en-klare maaltijden en ruime openingstijden. Daar komt dan nog het ongeëvenaarde aanbod bij van kwalitatief hoogwaardige verse producten.

Wat bijzonder hoopvol is, is er in het hele land ondanks deze tijden van crisis, ook onafhankelijke winkeliers zijn die zich als ondernemer gedragen en tegemoetkomen aan de behoefte aan nabijheid en persoonlijk contact. Deze ondernemers profiteren als franchisenemer van de know-how van een groot merk en voegen daar hun eigen karakter en persoonlijke touch aan toe van vriendelijkheid, service, levensvreugde en "convenience". Deze ondernemers zijn de belangrijke actoren geworden voor de toekomst van de food retail in België en andere Europese landen en dat is opmerkelijk,

Het is nu zomer ... Wat doet u op vakantie? Heeft u nog een advies wat betreft boeken, activiteiten of bestemming?

Vakantie beschouw ik als een bijzonder en onmisbaar moment, je kunt de klok stilzetten en nieuwe energie opdoen. Je hebt tijd voor jezelf, voor je partner, gezin en vrienden.

Ik houd van fotograferen in de natuur. Voor mij is het een manier om de batterij op te laden. Door de natuur te observeren, geniet ik van de dingen van het leven en voel ik mijn roots, Het belangrijkste is voor mij niet altijd de vakantiebestemming op zich, maar de sfeer die je weet te creëren en de waarden die je bij deze gelegenheden met elkaar deelt.

In het verlengde hiervan ligt de manier van denken die mij heeft gefascineerd in het boek "Le Bonheur" (The World Book of Happiness) van Leo Bormans, dat ik u kan aanbevelen (Editions racine). Ik noem even een willekeurige zin uit het boek: "Geluk voegt jaren aan het leven toe en voegt leven toe aan de jaren". Ik houd van deze aanpak van de positieve psychologie, die ik ook probeer toe te passen op het niveau van het bedrijf: gelukkige werknemers zijn meer gemotiveerd en betrokken. Geluk in je werk is niet langer een taboe, het is nu een echte aantrekkelijke waarde geworden.

En tot slot?

Ik wens u allen een vakantie vol geluk toe!

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE