Philip Malmberg’s eerste maanden als CEO van Ecover

Ondanks de typisch Belgische zomer houdt Gondola moedig vol en voor het volgende zomerinterview hebben we voor u Philip Malmberg, nog steeds kersvers CEO van Ecover, enkele zomerse vragen voorgeschoteld. Hij volgde afgelopen lente Michael Bremans op als CEO. Met onze eerste vraag willen we dan ook te weten komen hoe het hem bevalt in zijn nieuwe functie en of hij op dezelfde lijn zit als zijn voorganger:

Mijn nieuwe functie als CEO van Ecover bevalt me uitstekend! Ecover is een mooi bedrijf, met niet alleen goede producten, maar ook een unieke bedrijfscultuur : een sterke combinatie van duurzaamheid, innovatie, kwaliteit en dynamiek. We hebben een jong, maar talentvol en zeer enthousiast & gemotiveerd internationaal management team. Momenteel werken we aan een compleet nieuwe langetermijnstrategie, “Ecover 2015”. Het is onze ambitie om Ecover in de komende jaren te laten uitgroeien tot een echt belangrijke speler in de sector. Ik krijg alle steun van de aandeelhouders om deze strategie ook daadwerkelijk te implementeren. Ik ben derhalve nog steeds zeer verheugd met deze aanstelling.

In mijn functie zal ik nauw samenwerken met de heer Bremans, die nu Chairman is van Ecover International BV. De heer Bremans en ik kennen elkaar al langer, we hebben in het verleden ruim 7 jaar samengewerkt. Dus ja, wij zitten zeker op een lijn.

De nieuwe groene verpakking van de Ecoverflessen is in de pers zeer positief onthaald, heeft dat ook een positieve weerslag op de verkoopscijfers gehad?
Onze nieuwe plastic verpakking, 100% op basis van plantaardige en dus hernieuwbare grondstoffen, is een zeer belangrijke stap voorwaarts voor Ecover in het reduceren van onze ecologische voetafdruk. Er is geen enkel ander bedrijf dat ons dit nadoet. Sommige bedrijven halen misschien veel publiciteit met flessen op basis van maximaal 20 of 30% plantaardige plastic, maar lopen hiermee wel ver achter op Ecover. Hieruit blijkt wederom de innovatiekracht van een bedrijf als Ecover. In 2009 lanceerden we de award winning “Eco-surfactants”. Dit zijn de actieve stoffen in de reinigingsproducten van Ecover, die ook volledig worden geproduceerd op basis van natuurlijke grondstoffen in een volledig biochemisch productieproces. Er komt dus helemaal geen petrochemie meer aan bod. Bovendien blijken deze Eco-Surfactants minstens even krachtig of zelfs krachtiger te zijn dan de conventionele petrochemische tegenhanger. De impact van het nieuwe verpakkingsmateriaal kunnen we momenteel moeilijk inschatten. Een echte boost heeft het vooralsnog niet teweeg gebracht. Wij beschikken helaas ook niet over de budgetten om een grootscheepse campagne hierom heen te bouwen, al zullen we de publiciteit rond deze innovatie de komende maanden zeker nog proberen op te voeren.

Voor veel bedrijven is de zomer een rustige periode, is dat ook het geval bij Ecover of draait jullie productie momenteel op volle toeren? Momenteel is het redelijk rustig bij Ecover – althans wat de productie in Malle betreft. Dit komt echter niet zozeer door de zomervakantie, maar meer vanwege de grote verbouwing die in onze fabriek plaatsvindt. De afvulruimte van onze vloeibare producten ondergaat een complete renovatie die pas tegen eind september gereed zal zijn.

Als u een korte analyse moet maken van het afgelopen, hoe zou die dan klinken. Was het succesvol? Ook financieel / economisch? Het afgelopen jaar was zeker een moeilijk jaar voor Ecover. We hebben nog steeds te maken met de nasleep van de economische crisis die toch een negatieve invloed heeft op onze groeimogelijkheden. En er is erg veel prijsconcurrentie in de sector, die vaak extra wordt ondersteund met grote marketingcampagnes van de conventionele merken. Bovendien blijft het aantal spelers in onze sector toenemen en hebben we te maken met een enorme prijsstijging in onze grondstoffen. Dit laatste heeft zeker een grote weerslag op onze winstgevendheid.

Binnenkort herlanceren jullie de Ecoverproducten voor de consumentenmarkt met een nieuwe verpakking en een nieuwe naam. Wanneer kunnen die herlancering verwachten? Kunt u al een tipje van de sluier oplichten? Hier bestaat misschien een klein misverstand: er vindt zeker geen herlancering plaats. Het label op onze verpakking gaat veranderen. Met deze verandering proberen we voornamelijk de zichtbaarheid van onze producten op het schap te verhogen. Wat er verder gaat gebeuren is de lancering van een nieuw gamma onder de naam Ecover Zero, dat speciaal werd ontwikkeld voor mensen met een zeer gevoelige huid en die geen conventionele wasmiddelen kunnen verdragen. Dit wordt een zeer mooi aanvullend gamma waar ik veel van verwacht. De eerste producten onder de naam Ecover Zero verschijnen reeds eind van dit jaar op de markt.

Kan u deze zomer zelf genieten van wat welverdiende rust of laat uw agenda dat momenteel niet toe? Ondanks het feit dat mijn agenda de komende maanden reeds overvol is, zal ik zelf toch twee weekjes op vakantie gaan met de familie. Ik kijk daar overigens erg naar uit.

Ecover is één van dé grote namen in de Belgische non-food bedrijven, hoe verloopt de internationale expansie? De internationale expansie verloopt goed. Momenteel worden onze producten verkocht in meer dan 30 landen wereldwijd. We hebben ook een aantal strategische markten geselecteerd waarop wij ons in eerste instantie zullen gaan richten. Voor elk van deze markten hebben we reeds een globaal plan uitgewerkt. Ik hoop binnen een aantal maanden hierover meer verduidelijking te kunnen geven.

Tot slot, wat denkt u van de aanslepende politieke impasse in België, heeft dat gevolgen voor Belgische bedrijven in het algemeen en Ecover in het bijzonder? Ik maak me voorlopig geen zorgen. Ik denk niet dat dit momenteel belangrijke nadelige gevolgen heeft voor Belgische bedrijven, toch zeker niet wat Ecover betreft. Het is wel een leuk gespreksonderwerp met onze buitenlandse klanten. Desalniettemin hoop ik toch dat er snel een oplossing gaat komen, want ik vraag me wel af of deze situatie op lange termijn vol te houden is.

Auteur: 

Gondola Magazine
Bord-Bia - NL - SIDE