Uit de jaarlijkse Comeos Handelsbarometer, die 4.000 Belgen tussen 20 en 65 jaar bevraagt over hun consumentenattitudes, blijkt dat consumenten steeds meer over aankopen twijfelen, en dat parkeergelegenheid een belangrijkere reden wordt om voor een supermarkt te kiezen.

Parking

Nabijheid (90,2%), een goede prijs-kwaliteitverhouding (90,2%) en een ruim assortiment (89,9%) zijn de voornaamste redenen om voor een bepaalde supermarkt te kiezen. Maar parkeergelegenheid wint duidelijk aan belang voor de consument. Maar liefst 77,4% van de bevraagden geeft aan dat dit meespeelt in hun keuze, dat is 30% meer dan vorig jaar. “Mensen hebben steeds minder tijd. Zij willen kortbij parkeren, en al hun inkopen op één plaats doen. One stop shopping zal steeds belangrijker worden: op één plaats bijvoorbeeld winkelen, tanken, eten en een koffie drinken,” voorspelt Dominique Michel (gedelegeerd bestuurder Comeos).

Andere grote stijgers zijn een evenwichtig assortiment (van 71,4% naar 82,6%) en een ruim assortiment (van 79,5% naar 89,9%).

Assortiment belangrijker dan prijs

Voor kledingzaken is het assortiment zelfs belangrijker dan de prijs, en dat in crisistijd. “79,7% van de klanten kiest voor een kledingzaak omwille van zijn ruim assortiment. Prijs (69,7%) komt pas op de vierde plaats”, klinkt het bij Comeos. “Uit deze resultaten blijkt dat de consumenten vooral belang hechten aan keuzemogelijkheden”, aldus Michel.

Crisis 

Maar de crisis laat zich wel degelijk nog voelen. Meer dan de helft van de bevraagden ondervindt last van de economische crisis (56,6%) en gelooft niet dat zijn spaarcenten veilig zijn (49,5%). Nog eens 56% denkt dat zijn koopkracht in 2014 niet zal verbeteren. Grote aankopen worden daardoor sneller uitgesteld. “Deze trend is al twee jaar voelbaar. Wat de consument niet nodig heeft, wordt voorlopig niet gekocht. Vooral grote aankopen worden uitgesteld,” zegt Michel. Kopen wordt twijfelen in 2014. 

E-commerce

Een andere trend voor dit jaar wordt, net als in 2013, de online shop. Meer dan twee derde van de bevraagden wil evenveel of vaker online shoppen dan vorig jaar. Van de 51- tot 65-jarigen wil 10% dit in de toekomst vaker doen, dat is een stijging van 4,4% vergeleken met vorig jaar.